Forbruger- og konkurrencestyrelsen udsendte mandag en pressemeddelelse, som konkluderede, at knap tre ud af fire forbrugere kører til samme autoværksted igen og igen uden at tjekke, om andre kan levere noget bedre. Pressemeddelsen møder skarp kritik fra Dansk Bilbrancheråd, i det det fremgik, at det kræver brug af originale reservedele for at opretholde garantien på en bil.
- Vi kæmper dagligt med at få aflivet den falske myte om, at garantien på en bil kun kan opretholdes, hvis bilen serviceres på et mærkeværksted. Derfor er det helt uacceptabelt, at den myndighed, der skal kontrollere dette område, ikke selv har styr på juraen, siger direktør i Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen.
Forbruger- og konkurrencestyrelsen lægger sig da også fladt ned.
- Det var en klar fejl, som vi beklager. Vi har efterfølgende rettet i pressemeddelelsen, så det nu fremgår, at garantien fortsat gælder, hvis servicen udføres efter de forskrifter, som det enkelte mærkes bilfabrik/importør foreskriver, har kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels Enemærke oplyst.
Men også konklusionen om, at det skulle være et problem, at så mange holder fast i det samme værksted, falder Dansk Bilbrancheråd for brystet.
- Der er rigtig mange gode grunde til at benytte det samme værksted. Det er en tillidssag at kunne stole på sit værksted, værkstedet kender jo bilens historik og er derfor bedst til at servicere bilen. I øvrigt et udsagn der falder helt i stil med den markedsundersøgelse Dansk Bilbrancheråd har fået udarbejdet af Epinion, her oplyser 55% at "Jeg får en bedre og mere personlig service på et frit værksted" siger Erik S. Rasmussen. Du kan i øvrigt se hvilke svar Konkurrence og Forbrugerstyrelsen fik i deres undersøgelse.
For yderligere spørgsmål kontakt Erik S. Rasmussen på telefon 40 41 43 99