Det går godt for de frie værksteder, som har set en fremgang i kunder i 2022. Kundernes valg er baseret på den gode service, lave pris og tilliden til værkstedet. Det viser en ny undersøgelse fra Epinion over bilejernes valg af værksted.
Når bilejere skal have bilen på værksted, så vælger flere et frit værksted end tidligere. En ny undersøgelse fra Epinion viser at hele 47% af bilejerne i 2022 valgte et frit værksted mod 45% i 2020, hvilket er en fremgang på 2%.
Det er sindssygt flot, at vi i en sparetid og under pres fra andre aktøres fastholdelseskoncepter formår at tiltrække så stor en andel af nye kunder. Man kunne tro, at usikkerhed får bilejere til at holde fast i det velkendte. Men i stedet søger de hen, hvor de kan få den gode service uden at betale for meget, og hvor de ved, at mester er reel, udtaler direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen.
Det er femte gang, at Epinion gennemfører en analyse af bilejeres værkstedsbrug, hvilket Dansk Bilbrancheråd står bag, med første analyse gennemført i 2014.
Gennem de seneste 9 år har den gode personlige service og den lave pris været de vigtigste faktorer for bilejerne i valget af værksted.
Hernæst er den vigtigste grund, at disse kunder har mere tillid til et frit værksted end alternativerne.
Desuden viser analysen, at andelen af bilejere der forventer at benytte et frit værksted indenfor de næste 12 måneder også er steget fra 50% i 2020 til 52% i 2023, hvilket ikke overrasker Dansk Bilbrancheråd.
Analysen taler sit klare sprog – forbrugerne får i stigende grad øjnene op for fordelene ved de frie værksteder. Nogle forbrugere har låst sig selv med dyre serviceaftaler andetsteds, men når bilejerne selv kan bestemme, så benytter flere og flere sig af de frie værksteder. Her er servicen høj, mens prisen er lav, og når bilejerne først har oplevet dette, så er det naturligt, at de forbliver hos sit lokale frie værksted og derfor også får udført næste service eller reparation her, udtaler direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen.
Har du spørgsmål eller kommentarer da kontakt kommunikationschef Majbrit Berthelsen på mb@dbr.dk eller tlf. 40184884.