Fejedrenge - Dansk Bilbrancheråds 6 konkrete forslag til Ungebekendtgørelsen

Dansk Bilbrancheråd har foreslået 6 konkrete ændringer af Ungebekendtgørelsen, så fejedrenge også fremadrettet kan ansættes på værkstedet.

Ungebekendtgørelsen skal ændres, så det fremadrettet bliver muligt for unge at være en del af en arbejdsplads. Arbejdstilsynet har derfor udarbejdet et forslag til en række ændringer, som er sendt i høring. 

Selvom der er positive takter i forslaget, så har Dansk Bilbrancheråd stillet 6 konkrete ændringsforslag, der alle skal sikre, at fejedrenge og -piger fremadrettet også skal kunne ansættes på de danske autoværksteder til gavn for branchen og de unge selv. 

Konkret foreslår Dansk Bilbrancheråd, at

  • den generelle aldersgrænse for unge omfattet af Ungebekendtgørelsen nedsættes fra 16 til 15 år - og gerne mindre
  • rettigheder gøres uafhængige af, hvorvidt den unge fortsat er underlagt undervisningspligt
  • ”farlige maskiner” skal defineres mere specifikt; det er alt for svært for branchen selv at foretage den vurdering - også med de nye regler
  • egentligt ”fejedrengsarbejde” nævnes som arbejde, der må udføres af de unge på linje med udmugning og lugning
  • reglerne for erhvervspraktikanters arbejde præciseres/specificeres nærmere
  • trainee-ordningerne, der findes i overenskomster under arbejdsgiverforeninger, gøres universelle, så det ikke er foreningsforhold, der afgør, om der kan etableres sådanne ordninger.

En politisk mærkesag for Dansk Bilbrancheråd

Dansk Bilbrancheråd er meget opmærksomme på den store arbejdskraftudfordring, der er for bl.a. mekanikerfagene.

Derfor skal unge mennesker på en sikker og forsvarlig måde kunne stifte bekendtskab med arbejdet på et autoværksted, for at få vist faget og afklaret, om det er indenfor dette område, den unges fremtidig skal ligge.

Det er som følge heraf et kardinalpunkt for Dansk Bilbrancheråd at sikre, at lovgivningen ikke spænder ben for de unge mennesker, der ønsker sig et fejedrengsjob på et værksted – for så er det lovgivningen, der udgør det uforsvarlige – ikke værkstedets indretning.

Dansk Bilbrancheråd stiller i høringssvaret, som kan læses i sin fulde længde i det vedhæftede dokument, sin hjælp til rådighed for Arbejdstilsynet i det kommende arbejde med at få tilpasset Ungebekendtgørelsen til virkeligheden.

Beskæftigelsesminister Ane Halsbo Jørgensen har dog allerede nu sat branchen i udsigt, at arbejdet med Ungebekendtgørelsen fortsætter langt ind i 2025. Rådet vil i alle etaper af ændringen af Ungebekendtgørelsen følge arbejdet tæt og komme med relevante indspark.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt vicedirektør Johanne Berner på tlf. 22415103 eller jbh@dbr.dk.