Ældre diesel-personbiler vil nu blive forbudt i de eksisterende miljøzoner i København. En gigantisk økonomisk øretæve venter forbrugerne - men politikerne er ligeglade.
Københavns kommunes Teknik og miljøudvalg besluttede mandag den 30. maj 2022 at gøre brug af den udvidelse af reglerne om miljøzoner, som folketinget vedtog tidligere på året.
Kommunen besluttede, at dieselpersonbiler skal være omfattet af miljøzonerne, og helt konkret betyder det, at også personbiler bliver omfattet af miljøzonerne.
Beslutningen indføres for dieselpersonbiler fra euronorm 4 eller ældre - medmindre der er et (efter)monteret partikelfilter.
Aktuelt forventes reglerne indført med virkning fra den 1. oktober 2023 - med forudgående varslingsperioder (en art høringsperiode).
FDM har allerede været ude og påpege, at vedtagelsen kan give en markant social slagside, og Dansk Bilbrancheråd istemmer.
Fra politisk side er argumentet dog blevet mødt med en klar afvisning - for der er ikke et tilstrækkeligt bevis for den sociale slagside, siges det.
Ikke desto mindre er det et faktum, at der p.t. er ca. 3.600 diselpersonbiler indregistreret i Københavns kommune, der forventes berørt af beslutningen.
Dansk Bilbrancheråd gjorde i kraftige vendinger indsigelser mod igen at gøre det dyrere at være bilejer under folketingets lovbehandling, men forgæves.
Eftersom det på mange dieselbiler ikke er teknisk eller økonomisk praktisk muligt at eftermontere et partikelfilter og eftersom priserne på brugte biler er stigende og leveringstiden på nye biler ditto, frygter rådet, at bilejerne i København vil kapitulere - og ganske simpelt afskaffe sig bilen for en kortere eller længere periode.
Rådet moniterer nøje de øvrige eksisterende miljøzoners beslutninger.
Kontakt juridisk chef Johanne Berner ved spørgsmål eller kommentarer på jbh@dbr.dk eller tlf. 22415103.