Trailere er involveret i uheld hver anden dag. På 10 år er 42 mennesker dræbt i færdselsuheld med trailere – men 98% af trailerne herhjemme skal aldrig til syn, og ingen kontrollerer deres bremser.
- På den baggrund tog Dansk Bilbrancheråd initiativ til at få udarbejdet en grundig analyse via SMVdanmark, fortæller Erik S. Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd.
Undersøgelsens konklusioner er rystende læsning og peger på et alvorligt hul i dansk færdselssikkerhed. Trailere, der har en tilladt totalvægt på over 750 kg (trailer + gods), skal have selvstændige bremsesystemer typisk påløbsbremser, men der er intet krav om, at disse skal kontrolleres og synes.
- Det bør være lovpligtigt at kontrollere og syne alle trailere såvel de små som de store med bremser. Det vil spare rigtig mange ressourcer og samtidig skaffe arbejde til værkstederne. En klar win win-situation, siger Erik S. Rasmussen, direktør, Dansk Bilbrancheråd.
Holdningen fra Dansk Bilbrancheråds side er, at alle trailere skal til syn hvert andet år, præcis som også Tempo 100-trailere skal. En Tempo 100-trailer er godkendt til at køre med op til 100 km/t istedet for de normale op til 80 km/t.
• 42 dræbte i færdselsuheld med trailer fra 2009-2018.
• 557 personskader, heraf 286 alvorlige, i færdselsuheld med trailer fra 2009-2018.
• Juli er højsæson for uheld med trailer.
• Der sker i gennemsnit et uheld med trailer hver anden dag.
• 533.891 indregistrerede trailere i Danmark er ældre end 15 år. Dansk Bilbrancheråd anbefaler, at færdselssikkerheden øges i Danmark, så uheld og personskader undgås.
- Derfor opfordrer Dansk Bilbrancheråd til, at trailere fremover bliver indkaldt til periodiske syn, så de farligste trailere fjernes fra de danske veje, lyder det med eftertryk fra rådets direktør Erik S. Rasmussen.