En nyudviklet automatgearkasse vælger det korrekte gear ved hjælp af gps og intelligent software i gearkassens kontrolenhed. Læg hertil kameraer og radar, der tjekker for biler i nærheden og vejens forløb og stigning, så har du virkelig en kloge-Aage af en gearkasse.
Sådan en har Hyundai og Kia udviklet i fællesskab, og de to bilproducenter kalder den verdens første "predictive Information and Communication Technology (ICT) Connected Shift System."
Idéen er, at bilerne skifter gear på den bedste måde i forhold til kørslen. Bilerne "læser" den strækning, man skal til at køre på og regner dernæst ud, hvornår det giver mest mening at gå op eller ned i gear for at gøre kørslen flydende og mest brændstoføkonomisk.
Normalt afhænger gearskiftene i en bil med automatgear af antallet af omdrejninger, som motoren snurrer med, men i dette nye system indsamler og fortolker gearkassens software data fra blandt andet 3D-navigation, kameraer og radar til at vælge det optimale gear afhængigt af, hvordan vejforløbet og trafikken er forude.
Test af systemet på en vejstrækning med mange sving viste, at antallet af gearskift blev reduceret med 43 procent og brug af bremsen faldt med 11 procent.
- Køretøjer udvikler sig fra enkel mekanik til intelligente mobilitets-løsninger, siger Byeong Wook Jeon, Head of Intelligent Drivetrain Control Research Lab hos Hyundai.
- Selv en traditionel del af bilen som transmissionen udvikler sig til et højteknologisk vidunder ved at integrere ICT (Information and Communication Technology, red.) og softwarebaseret kunstig intelligens, tilføjer Byeong Wook Jeon.
Hyundai og Kia har så store forventninger til den intelligente gearkasse, at de har hægtet 40 patenansøgninger i halen på den.