Taksatorringen har i et brev fra slutningen af november pålagt autoværksteder, at tage fotos af trafikskadede køretøjer, der viser dækkenes mærkning og mønsterdybde, og vedhæfte dem taksatorrapporten. Dansk Bilbrancheråd fraråder på det kraftigste værkstederne at følge dette.
I Dansk Bilbrancheråd har vi nu fået adskillige henvendelser fra vores medlemsskare, der grunder sig i en mail, der er fremsendt til autoværkstederne i slutningen af november måned. Mails mellem leverandører og kunder er langt fra unormalt, men indholdet i denne, videresendte mail, er ganske kontroversiel.
Afsenderen af disse mails med enslydende indhold er Taksatorringen, og her kan man så anføre, at der er tale om en såkaldt teknisk organisation, men fakta er, at Taksatorringen driver og ejes af mere end 30 mindre forsikringsselskaber i Danmark, så derfor anser vi i Dansk Bilbrancheråd mailen som indirekte afsendt af disse sammensluttede forsikringsselskaber i fællesskab.
Med baggrund i den nye lov om vinterdæk indført 1. juli 2025 forbydes kørsel med ”åbenbart uegnede dæk” i vinterføre (sne, is, sjap eller frost). Ligeledes skal dæk, for at de anses for egnede være mærket med 3PMSF-mærket.
En af de fornemmeste opgaver i forsikringsbranchen er, som bekendt, kontinuerlig at finde og opfinde argumenter, der kan anvendes til afvisning af erstatninger i forbindelse med forsikringstagernes skader.
I rådet har vi behandlet flere sager, hvor erstatning er blevet nægtet udbetalt, alene fordi skadelidte har overtrådt en marginal-lov, der INGEN sammenhæng havde med selve den skades-begivenhed, skadelidte har være udsat for, udtaler adm. direktør Erik S. Rasmussen og fortsætter;
I forlængelse af disse oplevelser, har vi i Dansk Bilbrancheråds juridiske afdeling drøftet, hvornår vi ser de første retssager, hvor forsikringsselskaberne konsekvent nægter erstatning udbetalt grundet forkert monterede dæk i vintervejr – og tro os, de kommer.
Det er med det bagtæppe, at Taksatorringen nu pålægger værksteder at udføre det, der i jurasprog hedder udenretslig bevisoptagelser. På godt dansk betyder det, at man forbereder en retssag, hvis beviserne er gode nok. En helt særskilt disciplin, der normalt kun udføres af landets domstole og politimyndigheder, og hvordan skal værkstederne så det, jo, de skal nu kontrollere dækkene på de trafikskadede køretøjer, de får ind på værkstedet.
Værkstederne pålægges derfor at optage fotos, der viser dækkenes mærkning og mønsterdybde, der så skal vedhæftes taksatorrapporten. Det er allerede blevet en del af opgørelsen i Autotaks.
Det er dybt kritisabelt at pålægge vores værkstederne og deres ansatte at lege ”politibetjente” på dette svært tilgængelige område, udtaler udtaler adm. direktør Erik S. Rasmussen og tilføjer;
Det eneste der kommer ud af det er bøvl og ballade med kunderne, for den person, der har foretaget kontrollen af dækkene, vil utvivlsomt blive slæbt i retten som vidne til fordel for forsikringsselskabet, og så kører møllen...
Derfor skal Dansk Bilbrancheråd på det kraftigste fraråde værkstederne at medvirke til et sådan ”cirkus”.
Hvis forsikringsselskaberne ønsker kontrol, må de enten selv foretage kontrollen, eller overlade dette til de relevante myndigheder, er anbefalingen fra Erik S. Rasmussen.
Det er dog overraskende, at dette initiativ kommer fra de mindre forsikringsselskaber – det plejer at være de ”store”, der går forrest, når ny land skal vindes.
Og så til slut skal Taksatorringens begrundelse for at foretage dette initiativ også med. Her anfører ringen, at det er på grund af trafiksikkerheden, at man ønsker data.
Hvornår har trafiksikkerhed lige været et hovedtema hos forsikringsselskaberne? Så tror man på nisser, men det er jo også snart jul, afslutter Erik S. Rasmussen.
Har du kommentarer eller spørgsmål, da kontakt adm. direktør Erik S. Rasmussen på esr@dbr.dk eller tlf. 40 41 43 99.