BREAKING: Første værksted med en dansk SERMI-certificering

Vicedirektør Johanne Berner ønsker Anders Larsen fra Undal Autoservice tillykke med den første danske SERMI-certificering.

Nu er den danske SERMI-certificering klar gennem Teknologisk Institut og det første danske værksted er netop certificeret.

Teknologisk Institut har i mandags gennemført den første danske SERMI-certificering. Det blev en svend på Anders Larsens værksted, Undal Autoservice i Frederiksværk, som fik den første danske certificering, og dermed har et længerevarende samarbejde mellem Dansk Bilbrancheråd og Teknologisk Institut båret frugt.

Vi er utrolig tilfredse med, at det nu er muligt for danske værksteder at opnå en dansk certificering. Vi har i længere tid arbejdet sammen med Teknologisk Institut for at sikre, at Teknologisk Institut kunne blive det danske SERMI-akkrediteringsorgan, da de er uvildige og med en høj faglig standard. Det er nu lykkes, så nu har hele branchen mulighed for at blive SERMI-godkendt i Danmark, udtaler adm. direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen.

En SERMI-certificering er et krav til mekanikeren, hvis han eller hun skal arbejde med sikkerhedsrelaterede informationer eller komponenter som fx omkodning af nøgler.

SERMI-certificeringen er et EU-krav, som forventes - efter lidt forsinkelse - indført i løbet af dette efterår. På de frie værksteder følger certificeringen personer, så hver enkelt svend eller lærling, som arbejder med sikkerhedsrelaterede dele, skal certificeres. Hos Undal Autoservice udvalgte de én svend til at blive certificeret.

Vi valgte på vores værksted, at det var vores svend, Casper, som skulle certificeres. Han har i forvejen de meget datatekniske opgaver, så for os gav det mening, at det i første omgang kun var Casper. Selve certificeringen gik utrolig nemt - Teknologisk Institut har alle dokumenter liggende klar og da alt står på dansk, så er det bare med at få papirerne udfyldt og sendt ind. Så klarer de resten. Ingen problemer i det. Og hvis vi på et tidspunkt finder ud af, at vi har brug for endnu en certificeret medarbejder, så har jeg ingen betænkeligheder ved at skulle igennem processen igen, fortæller mekanikermester Anders Larsen.

Første danske certificering

Da SERMI-certificeringen netop er et EU-lovkrav, så skal værksteder over hele Europa certificeres, og dermed vil der efterhånden skyde flere og flere akkrediterings-organer op rundt omkring i Europa. Men spørger man Erik S. Rasmussen, så er der ingen grund til at gå udenlandsk.

Vi anbefaler, at danske værksteder bliver certificeret gennem Teknologisk Institut, som i øjeblikket er eneste reelt danske mulighed. For det første, så er selve ansøgningsprocessen nemmere for værkstedet, da alt foregår på dansk. Men lige så vigtigt, så er de obligatoriske kontrolbesøg formentligt mere omkostningseffektivt, når kontrollanten kun skal have transporten dækket for Danmark. 

Teknologisk Instituts SERMI-certificering er åben for hele branchen og ikke blot for medlemmer af Dansk Bilbrancheråd. Det har været den øverste ledelse i Dansk Bilbrancheråd, blandt andet bestående af vicedirektør og advokat Johanne Berner, som har arbejdet for den frie branche.

Vores samarbejde med Teknologisk Institut gik kun på, at vi ville sikre, at der var et dansk akkrediteringsorgan til rådighed for alle frie danske værksteder. Nu er dette lykkes, og så ophører vores samarbejde, og værkstederne skal henvende sig direkte til Teknologisk Institut for certificering. Slutteligt må det siges, at vi i Dansk Bilbrancheråd er meget tilfredse med vores samarbejde, da det er lykkes at blive klar inden EU-kravet træder i kraft, så de frie danske værksteder nu i god tid kan blive SERMI-certificeret, afrunder Johanne Berner.

Læs mere om SERMI her.

Bliv SERMI-certificeret her.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer da kontakt vicedirektør Johanne Berner på jbh@dbr.dk eller på tlf. 22415103.