Bilsalget overalt i Europa går tilbage med racerfart

Mens alle i bilbranchen krydser fingre, arme og ben og håber på en snarlig tilbagevenden til noget, der ligner normale tilstande, så ligger nysalget fortsat på intensiv overalt i landene omkring os.

Tilbagegang med stort T

Målt på antallet af nyregistreringer er der katastrofestemning over hele linjen. 

Nyregistreringer i Italien faldt med 85% i marts. Tilbagegangen tog så småt fart i januar, hvor registreringen af nye biler faldt med 5,9%, i februar steg det tal til 8,8%, og så sagde det smask i marts med et fald på ikke mindre end de førnævnte 85%.

Andre lande ramt af coronavirussen ser en lignende tilbagegang. Salget i Frankrig faldt med 72% i marts og i Spanien med 69%.

Elbiler går imod strømmen om end med små tal. Således steg salget af Tesla-modeller 58% svarende til 424 biler.

Rosinen i pølseenden

FCA er også røget i corona-fælden med samtlige mærker. Fiat gik tilbage med 91% i marts, Lancia med 92%, Alfa Romeo med 89% og Jeep med 86%. Og så Maserati som rosinen i pølseenden med et fald i marts på 77%.

VW Group har også fået salgsslag med corona-køllen og har måttet tåle fald for salget af VW på 87%, Seat med 90% og Skoda 73%. Salget af Audi og Porsche faldt henholdsvis 81 og 45%. Det hele ligeledes i marts måned.

For PSA Group blev marts også en skidt måned: Nyregistreringer af Peugeot faldt med 86%, Citroen med 89%, Opel 93% og DS med 79%.

Renault og Dacia gik begge tilbage med 86%, og det gjorde Ford også.

Fra Asien til øverste hylde

Og så tager vi Asien i stikordsform:

Hyundai 83%, Kia 59%, Toyota 87% og Nissan 85%.

Bilmærkerne på de øvre hylder er bestemt ikke gået ram forbi. For Mercedes-Benz faldt antallet af nyregistreringer i marts med 75%, mens tallet for BMW var 89%.