Bilister snyder sig selv: Garantien gælder også på de frie værksteder

Screendump; Ekstrabladet.dk

Alt for mange bilejere tror, at garantien på en ny bil ophører, hvis serviceeftersyn ikke laves hos en autoriseret forhandler. Loven siger dog det modsatte, og bilejerne får samme service og sikkerhed på et frit værksted.

– Det er et kæmpeproblem for både forbrugerne og de frie værksteder, at så mange danskere ikke kender til lovgivningen. Det skriger jo efter, at der kommer mere oplysning omkring dette problem, fortæller Erik Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd.

Emnet er vigtigt, og artiklen lå hurtigt øverst på Ekstra Bladets bilsektion.

Frit værkstedsvalg

Det er værkstedskæden Quickpot, der i en pressemeddelelse gør en indsats for at oplyse om de faktiske forhold omkring garanti og autoriserede versus frie værksteder. I den forbindelse er Dansk Bilbrancheråds direktør Erik S. Rasmussen blevet interviewet om problematikken, som i høj grad er et problem for Dansk Bilbrancheråds medlemmer - de frie og mærkeuafhængige værksteder.

En ny bil leveres med fabriksgaranti, og det eneste krav, der er for at opretholde denne garanti, er, at bilen kommer til de planlagte serviceeftersyn. Mange bilejere tror dog fejlagtigt, at disse serviceeftersyn skal foretages hos den autoriserede forhandler, hvor bilen er købt. Men siden 2003 har loven sikret frit værkstedsvalg, hvilket forpligter bilsælgeren til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt – uanset hvor eftersynet er foretaget!

Jo, garantien dækker

Brancheforeningen undersøgte tidligere i år bilejernes adfærd i en Epinion-undersøgelse. Blandt andet bad de bilejere, der kun anvender autoriserede værksteder, forklare, hvorfor de holder sig til de autoriserede.

Ud af 10 valgmuligheder var én af topscorerne udsagnet: Fordi, så er jeg sikker på, at garantien dækker.

Ikke mindre end 25 procent af de adspurgte satte kryds ved den mulighed.

– Bilkøbere får ofte det indtryk, at de er bedst stillet, hvis de får bilen serviceret der, hvor de har købt den. Men det passer simpelthen ikke. De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage disse serviceeftersyn, og garantien kan der ikke rykkes ved. Alligevel er der alt for mange bilejere, der ikke ved, at de kan få serviceret bilen hos deres lokale mekaniker, som de er trygge ved, og som oftest er billigere, siger Erik Rasmussen.

Står inde for sit arbejde

Hos mange uafhængige værkstedskæder oplever man ofte, at faste kunder, der køber ny bil pludseligt undlader at besøge værkstedet for at få bilen serviceret i en periode. Det kan de ellers roligt gøre. De frie værksteder har som regel skræddersyede tjeklister til samtlige bilmodeller og gennemgår bilen på samme vis som et autoriseret værksted.

– Når vi som frit værksted servicerer biler efter serviceplanen, tager vi det fulde ansvar på os. Det kan ikke nytte, at kunden ender i en tvist med forhandleren på baggrund af arbejde udført hos os. Vi holder os derfor nøje til serviceplanen og dokumenterer alt, hvad vi gør. Samtidig bruger vi udelukkende godkendte reservedele og væsker, så vi kan stå på mål for alt det arbejde, vi udfører, over for det autoriserede værksted, udtaler Steen Haugaard Fransen, direktør for QuickPot, i pressemeddelelsen.