En ændret efterspørgsel på dieselbiler resulterer nu i længere liggetider og flere prisrettelser.
Mens der har været fokus på prisdannelsen på de brugte elbiler i 2023, har dieselbilerne levet en mere stilfærdig tilværelse. Et tjek af prisudviklingen indikerer nu, at dieselbilerne tiltagende har fået det vanskeligere med at blive solgt efter sommerferien.
Det overordnede udgangspunkt for de brugte dieselbiler så ellers fornuftigt ud i starten af året, da omsætningen i første halvdel af 2023 kun var 1,1% lavere end i samme periode i 2022. Men op til indførelsen af kørselsforbud for Euronorm I-IV pr 1. oktober i de fire største byer samt Frederiksberg, ændrede efterspørgslen sig, og det kan ses på såvel liggedage som prisrettelser.
I første halvdel af året blev 661 brugte dieselbiler rettet ned i pris om ugen. I de sidste otte uger er der gennemsnitligt rettet 1.278 dieseldrevne biler ned i pris. Det gælder især Euronorm I-IV-bilerne, men også Euronorm V og VI. I samme periode er liggetiderne steget med 14%, så en Euronorm V eller VI nu er 77 dage om at blive solgt
200.000 - 299.999 kr: 82 (79)*
300.000 - 399.999 kr: 141 (119)*
400.000 - 499.999 kr: 169(166)*
500.000 - 599.999 kr: 146 (144)*
* antal rettelser i ugen før
Elbilerne blev i snit sat 11.914 kr. ned.
Der var 711.000 besøgende i uge 42. Udbuddet steg til 63.400 biler i alt, liggedagene er 47 dage i snit. Der var 3.553 prisrettelser med 9.702 kr i snit i nedsættelse.