
Der er i øjeblikket omkring 53.000 brugte biler til salg i Danmark, og dermed er der 8,6% færre brugtbiler til salg i forhold til starten af 2025. Det betyder, at der er et rekordlavt antal brugtbiler i markedet.
Opgør man udbuddet i forhold til de forskellige drivlinier, så er der for første gang nogensinde flere brugte elbiler til salg end benzinbiler.
Helt præcist er der 16.800 eldrevne brugtbiler til salg, mens der er 16.700 benzinbiler.
For elbilernes vedkommende er der 15,8% flere biler til salg i forhold til starten af året, mens der er 23% færre benzinbiler.
For udbuddet af benzinbiler op til fem år fra første registrering er der tale om et fald på 53% til de nuværende 3.800 styk.
For dieselbilernes vedkommende er der nu under 6.000 brugte dieseldrevne biler til salg, en nedgang på 31% fra årets start.
Baggrunden for forandringerne i udbuddet af brugte biler skyldes flere faktorer, dels er der et skifte undervejs, i forhold til de drivlinier forbrugerne køber. Der bliver solgt flere brugte elbiler og færre brugte biler med andre drivlinier. Lige så vigtigt er det, at antallet af transaktioner og reelle salg sætter rekord i øjeblikket, og dermed er forhandlerne udfordret i forhold til sammensætningen af deres varelager i forhold til drivlinierne. Sidste faktor er diskussionen om en revision af afgiftssystemet, der medfører, at forhandlerne er henholdende til at investere i især elbilerne, da det er uafklaret, om afgifterne for elbilerne forandres.
100.000 - 199.999 kr.: 254 (211)*
200.000 - 299.999 kr.: 341 (251)*
300.000 - 399.999 kr.: 245 (180)*
400.000 - 499.999 kr.: 201 (175)*
500.000 - 599.999 kr.: 165 (170)*
*antal rettelser i ugen før
Elbilerne blev i snit sat 9.531 kr. ned.
Der var 462.000 consent-besøgende i uge 31. Udbuddet faldt til 53.000 biler i alt, og liggedagene er på 42 dage i snit. Der var 3.108 prisrettelser med 8.311 kr i snit i nedsættelse.