Vinterferien i store dele af landet blev brugt på at kigge efter biler for manges vedkommende. Antallet af besøgende på Bilbasen steg til 777.000 – det højeste antal for en uge i 2021. Udbuddet faldt marginalt i uge 7, det samme gjorde antallet af prisrettelser – både i antal og nominel værdi, mens liggedagene er stagneret i udvikling.
I uge 7 fortsatte prisrettelserne i premiumsegmenterne på tværs af drivlinier. Det interessante er, at efterhånden er hele udbuddet af plug-in hybrider i premium-segmentet stort set rettet i pris, og det præger især antallet af rettelserne i uge 7.
Prisudviklingen i de enkelte segmenter tager udgangspunkt i , at indeks 100 er lig med gennemsnittet for Q4 2020.
For biler i prisklassen 300.000 til 500.000 kr er prisindekset nede i 92,9 og for de relevante plug-in hybrider i prisklassen er prisindekset 91,3.
Det generelle prisindeks er i 98,3. Der blev rettet godt 2.200 biler ned i pris i sidste uge. Af dem var 339 fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo.
Og prisrettelserne har fortsat som i de foregående uger ikke den store effekt på biler over 36 måneder, men der kan fortsat konstateres en begyndende tendens med prisrettelser af de ældre premiumbiler.
I korte træk: Der var 777.000 besøgende i uge 7, dermed steg antallet af besøgende med 8,5% sammenlignet med uge 6. Udbuddet faldt marginalt til 57.500 forhandlerbiler, liggedagene holdt niveau på 58 dage i snit. Der var godt 2.200 prisrettelser med over 8.000 kr i snit.
Markedskommentar fra Autoproff for uge 7, 2021
AUTOPROFF B2B PRISINDEKS:
Prisindekset er faldet en smule til indeks 105. Udbuddet af B2B biler er steget en smule i den forgangne uge, og er nu på et niveau på ca. 93% af det normale udbud. Dette er begrundet af de faldende udleveringer af nye biler, men vi mærker dog at der igen udleveres flere nye biler igen, og at nogle producenter ikke er så hårdt ramt på leveringstiden.
UDBUD/EFTERSPØRGSEL:
Der er god efterspørgsel efter brugte B2B biler, men det lavere udbud som følge af de manglende nybilsleveringer betyder et skævt forhold mellem udbud og efterspørgsel. Vi mærker et voksende cross boarder salg fra specielt Tyskland til Danmark samt Tyskland til Holland, hvor flere danske forhandlere har fået øjnene op for import af bruget biler.
GARANTIPRISER/MARKEDSAKTIVITET:
Online demonstrationer og fremvisninger er nu blevet hverdag hos de danske bilforhandlere og vi har oplevet en kraftig stigning i antallet af afgivne garantipriser, og i den forgange uge har vi igen været oppe på indeks 108. Ligeledes stiger antallet af vurderinger på de C2B sites vi supporterer, hvilket viser at privatkunderne er i markedet, men blot i en digital tilstedeværelse.