Nye biler udledte sidste år 120,4 gram CO2 pr. kilometer i gennemsnit. I 2017 var tallet 118,5 gram. Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
På trods af stadig strengere krav til bilindustrien falder udledningen af CO2 fra bilernes udstødning ikke. Tværtimod så stiger den.
Brændstofbesparende opfindelser står nærmest i kø, når bilproducenterne præsenterer nye og klimavenlige bilmodeller.
Ikke desto mindre stiger personbilernes udledning af CO2 for andet år i træk, beretter Det Europæiske Miljøagentur (EEA).
En af årsagerne er, at salget af dieselbiler i markant tilbagegang efter de verdensomspændende skandaler, hvor de store bilproducenter har installeret såkaldt snydesoftware i millioner af biler. Software, der betød, at bilerne fremstod mindre forurenende, end tilfældet var. Dieselskandalerne og den deraf følgende dårlige omtale har fået flere til at købe benzinbiler, der ofte udleder mere C02 end dieselbiler.
Nye biler udsendte i gennemsnit 120,4 gram pr. kilometer sidste år - målt efter NEDC-normen. Det er ifølge mediet to gram mere end i 2017 og 2,4 gram mere end forrige år.
EEA skriver, at dieselbilernes tilbagegang er den mest markante årsag til stigningen.
Samtidig vil europæerne i stigende grad have SUV-modeller (Sport Utility Vehicle), med større frihøjde og god kabineplads. Ifølge Ingeniøren var hver tredje bil, der blev solgt sidste år, således en SUV.
Denne tendens koster imidlertid på miljøkontoen, fordi de typisk større biler har brug for kraftigere motorer, som udleder mere CO2.
Det Europæiske Miljøagentur vurderer, at SUV’erne i gennemsnit udledte 133 gram CO2 pr. kørte kilometer i 2018.
De seneste to års stigning i mængden af udledt CO2 står i skarp modsætning til de foregående seks år, hvor udledningen af CO2 faldt hvert år.
Senest i 2021 skal bilproducenternes samlede vognpark af nye modeller nå under et gennemsnit på 95 gram pr. kilometer. Det er en del af baggrunden for, at producenterne i øjeblikket arbejdet målrettet efter at udvikle elbiler, som i sagens natur ikke udleder CO2 og dermed kan bringe den gennemsnitlige CO2-udledning ned.