Det bliver gradvist mere sikkert at være cyklist. Fra årsskiftet har nye biler nemlig skullet have en automatisk nødbremse, der registrerer og selv bremser bilen for cyklister, for at få de maksimale fem stjerner i sikkerhedstesten hos Euro NCAP.
Det er den seneste videreudvikling af sikkerhedsorganisationens krav, der bliver stadigt skrappere. Her kom nødbremsen, som registrerer andre biler, til for et nogle år siden, mens en nødbremse, som også opfanger fodgængere, siden er blevet tilføjet. Det nyeste system har flere fordele.
- Det bruger en mere avanceret radar end de tidligere og vil derfor bedre kunne opfange fare og reagere hurtigere over for andre bilister og fodgængere, siger Søren W. Rasmussen, som er dansk repræsentant i Euro NCAP.
Han forventer, at de nye systemer vil have en klar effekt.
- Biler med automatisk nødbremse har været med til at reducere antallet af tilskadekomne i trafikken, og den udvikling skal gerne fortsættes, siger han.
Cyklister er udsatte
Indtil videre er det forholdsvis få biler, hvor nødbremsen reagerer på cyklister.
Ifølge Euro NCAP er det da også vanskeligt at få sensorerne til at opdage dem. Sensorerne skal have en bred synsvinkel for at opdage de hurtige cyklister i god tid, og det kræver komplekse algoritmer at sikre korrekt identifikation af potentielle kollisionstrusler og samtidig undgå falske aktiveringer af nødbremsen.
Den nye Nissan Leaf er en af de få biler, der har anordningen og har netop fået fem stjerner, blandt andet af samme årsag. Derudover er det standard hos blandt andet Volvo, Subaru og Toyotas seneste generation af sikkerhedssystemer, men flere vil helt sikkert hurtigt følge.
Nissan Leaf har fået fem stjerner i den nye og skrappere Euro NCAP-test - bland andet takket være sit cyklist-genkendelsessystem, som bilen kombinerer med den automatiske nødbremse. Foto: Euro NCAP
Hos Rådet for Sikker Trafik er der ros til opgraderingen hos Euro NCAP.
- Der har i mange år været fokus på at forbedre sikkerheden for bilisterne. Det er godt, at vi nu i stigende grad får systemer, som også tager hensyn til de bløde trafikanter, og som her opfanger dem og automatisk selv reagerer, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
Han peger på, at lande som Holland og Danmark, der er store cykellande, vil kunne få gavn af systemerne. Samtidig er der en udvikling henimod flere cykler på vejene. Det gælder især de ny elcykler, som kan køre hurtigt og være svære at styre for utrænede.
Mens antallet af bilister, der kører ind i andre bilister med personskade til følge, er faldet til næsten det halve på 10 år, er der samtidig blot sket et svagt fald i sager, hvor folk kommer til skade, når bilister kører ind i cyklister. Mens 747 tilfælde blev registreret i 2007, blev 575 registreret i 2016.
Til sammenligning var der i samme år i alt 596 tilfælde - altså næsten det samme antal - hvor en bil kørte mod en bil med personskade til følge, mens det skete 273 gange med en fodgænger.
Det er altså mest almindeligt, at personbiler kører ind i andre personbiler, mens cyklister er den næsthyppigste part.
- Mens mere sikre biler og fokus på fart og spirituskørsel har fået antallet af ulykker med biler ned, har vi ikke set samme tendens med cyklister, så der er rigtig god grund til at glæde sig over stjernebelønning til avancerede nødbremsesystemer, der reagerer på cyklister, siger Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik.