I 1948 rullede den første Holden af samlebåndet i Australien. Nu tager GM livet af bilmærket Holden tre år efter, at produktionen blev lukket ned i Australien og flyttet til I Thailand. Den manøvre kostede dengang knap 2.900 australiere jobbet.
I 2021 lukker så alle aktiviteter vedrørende salg, design og ingeniørarbejde ned i Australien og New Zealand. Kinas Great Wall Motors overtager produktionsfaciliteterne i Thailand. Nedlukningen kommer denne gang til at koste i omegnen af 600 medarbejdere jobbet, rapporterer medier rundt om i verden.
For australierne er Holden nærmest ikonisk, og beslutningen om at skrotte bilmærket vækker stærke følelser. Også hos den australske premierminister Scott Morrison, der sagde følgende til BBC.
- Jeg er skuffet, men ikke overrasket. Jeg er også vred, som jeg tror mange australiere ville være. Australske skatteydere lagde millioner i dette multinationale selskab. Et selskab, som lod bilmærket visne væk.
Holden, der sendes på pension, er et den amerikanske bilgigant General Motors et af sine ældste bilmærker.
- Jeg har ofte sagt, at vi vil gøre det rigtige, selv når det er svært. Dette er et af disse tidspunkter, udtaler Mary Barra, General Motors administrerende direktør i en pressemeddelelse.
Holden blev grundlagt i 1856 af briten Jamens Alexander Holden. Dengang var det et sadelmagerværksted, som så avancerede til at bygge automobilkarroserier. I en periode stod Holden-fabrikken endda for at bygge den ikoniske Ford T-model.
I 1931 blev Holden opkøbt af General Motors og i 1948 trillede den første Holden-bil af samlebåndet. I mange har det knebet med både salg og økonomi for Holden.
I sine velmagtsdage havde Holden flere tusinde medarbejdere og produktionsfaciliteter flere steder i Australien og New Zealand. GM skriver i en pressemeddelelse, at man forgæves har forsøgt at finde en løsning, der kunne sikre bilmærkets overlevelse.