Sikkerheden i nye biler bliver en tand bedre

Screendump; Euro NCAP
Hvert andet år skærper det uafhængige sikkerhedssamarbejde Euro NCAP kravene til sikkerheden i nye biler.

Bilproducenterne skal igen gøre sig lidt mere umage for at nå de eftertragtede Euro NCAP-stjerner. Hvert andet år skærper det uafhængige sikkerhedssamarbejde Euro NCAP kravene til sikkerheden i nye biler.

Overvågning af føreren

Bedre beskyttelse af passagerer, ny kollisionstest og overvågning af føreren er blandt de skærpede testkrav, der også omfatter test af nye sikkerhedssystemer. 

Blandt de større ændringer er en ny mobil testbarriere, der bevæger sig og rammer bilen med samme hastighed som bilen. Den nye tilføjelse afløser en del af den tidligere frontaltest, hvor bilen ’blot’ ramte en mur.  Samtidig får verdens mest avancerede crashtestdukke, ’THOR’, nu plads i bilen. Begge dele skal være med til at give et mere præcist billede af ikke bare beskyttelsen af føreren og passagererne i bilen men også vurdere, om den testede bil rammer en modkørende bil unødigt hårdt.

I tilfælde af en sidekollision

Den nye Euro NCAP-test ser også på sikkerheden i tilfælde af en sidekollision, der er en af de hyppigste årsager til trafikdræbte og svært tilskadekomne i trafikken. Konkret øger Euro NCAP her kravene til sikring af føreren og beskyttelsen mellem fører og forsædepassager eksempelvis med en airbag mellem de to forreste siddepladser.

Den danske bilistorganisation FDM, der har en repræsentant i Euro NCAP skriver i forbindelse med de skærpede krav:

 - Det er glædeligt at se, at den nye test bedre afspejler virkeligheden på vejene, og er med til at øge sikkerheden. Ikke bare for dem, der sidder i bilen, men også for dem, der eventuelt måtte blive involveret i en ulykke.

Også når du bakker

Det er dog ikke kun kravene til kollisionssikkerheden, der er blevet skærpet. Også for sikkerheds- og assistentsystemerne har Euro NCAP hævet barren. Det betyder blandt andet, at nye biler nu også skal kunne genkende og bremse for bløde trafikanter, når bilen bakker.

Derudover tager Euro NCAP de første skridt mod en bedømmelse af systemer, der overvåger opmærksomheden og evt. træthed hos føreren.

 De første biler har endnu ikke været til eksamen efter de nye skærpede krav, da coronapandemien har forsinket forårets planlagte Euro NCAP-test. Årets første test ventes offentliggjort efter sommerferien.