Branchemøde med Færdsels- og Motorstyrelsen

Branchens snitflademøde med Færdselsstyrelsen og Motorstyrelesen.

Færdsels- og Motorstyrelsen holdt den 19. marts 2025 årets branchemøde, hvor både Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd og Dansk Bilbrancheråd var til stede. 

De to styrelser har efterhånden indført en fast tradition for et årligt branchemøde, hvor en lang række interessenter for begge parter, har mulighed for at høre status på arbejdet i de to styrelser - en god tradition. 

Motorstyrelsen satte fokus på udviklingen i 2024, og fokusområder for 2025.

Af særlige nedslagspunkter fra Motorstyrelsen var

  • Import og eksport af køretøjer
    • Importen og eksporten af køretøjer har været stigende både i 2024 og 2025. 
    • Dette betyder, at Motorstyrelsen er nødsagede til at bruge flere ressourcer på pristjek, da styrelsen som minimum skal føre tilsyn med 15% af selvanmeldernes beregninger.
  • De 4 årlige releases af DMR.
    • Hvad er teknikken, hvordan udvælges fokusområder og ønsker m.v. 
  • Adgang til nypriser på brugte biler
    • Som Dansk Bilbrancheråd tidligere har oplyst om, får forhandlerne adgang til nypriser på brugte biler.
    • Adgangen indføres ved, at Motorstyrelsen i første omgang stiller PDF-lister med nyprisoplysninger for de mest almindelige bilmodeller til rådighed via login i løbet af 2025.
    • Det forventes, at de første lister offentliggøres i maj 2025.

Færdselsstyrelsen satte på sin side fokus på følgende

  • NIV-projektet, der omhandler en ny synslov og en ny model for godkendelse af nationale individuelle køretøjer.
    • Styrelsen gennemgik processen i det IT-system, hvorigennem der ansøges om godkendelse af et køretøj via et ansøgningsskema.
    • Det nye godkendelsessystem skal kunne anvendes fra den 1. januar 2026, men det forventes klar i løbet af efteråret, hvor der forventes at blive kørt en egentlig test af systemet.
  • Styrelsen påtænker at oprette et Færdsels-Kontakt-udvalg (FKU) som pendant til Motorstyrelsens Motor-Kontakt-Udvalg, som giver brancheaktører på tværs mulighed for at få en direkte dialog med styrelsen om alle typer af udfordringer.
    • Et sådant FKU vil i den grad kunne styrke samarbejdet med styrelsen, og især Køretøjsopbyggerne roste initiativet, der fra flere sider har været efterspurgt i flere år. 

Samlet status på vejafgiften

Og samlet - som et klokkeklart udtryk for at samarbejdet mellem styrelserne er meget væsentligt - så kom der en status på vejafgiften, som rigtig mange steder giver grå hår.

Det kunne konstateres, at der fortsat er fejl i oplysninger om 1,4% af de ca. 35.000 lastbiler, der er omfattet af reglerne. Færdselsstyrelsens umiddelbare, egen, vurdering er, at systemet fungerer udmærket - trods startvanskeligheder - men faktum er, at der udstedes bøder i voldsomt antal - og at lang række af disse annulleres.

De fremmødte delte ikke klart holdningen om, at systemet fungerer godt på nuværende tidspunkt. Der blev påpeget en række problemer, herunder bl.a. vedr. veteranlastbiler, som de to styrelser er meget opmærksomme på.

Dansk Bilbrancheråd påpegede nødvendigheden af fokus på takografer

Under eventuelt - og med afsæt i forvirring om, hvorvidt Færdselsstyrelsens registrering af køretøjerne har betydning for vejafgiften - herunder registreringen "særlig anvendelse", påpegede Dansk Bilbrancheråd nødvendigheden af, at Færdselsstyrelsen ser nærmere ind i hvilke rammer, der er gældende for værkstedsbiler - altså de biler, der anvendes til udkørende service på lastvognsværksteder m.v. ifht. brugen af takografer.

Det er nemlig er væsentligt område, hvor der mangler afklaring - og som absolut ikke er blevet mere overskueligt af tungvognskontrollens forskelligartede holdninger til, om bolte, møtrikker, hydraulikslanger og alt det andet, der befinder sig i disse køretøjer udgør "gods" i ordens fartskriver-relaterede forstand.   

Fra Dansk Bilbrancheråds side mødte Rasmus Hjelmer Hansen og fra Køretøjsopbyggernes side mødte Johanne Berner. De to brancheforeninger takker Færdsels- og Motorstyrelsen for indkaldelsen til snitflademødet.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer så kontakt Dansk Bilbrancheråds repræsentant i Motorkontaktudvalget, Rasmus Hjelmer Hansen på tlf. 22 92 43 99.