Ny uddannelsesreform er som taget ud af Dansk Bilbrancheråds uddannelsespolitik!

Den nye uddannelsesreform vedtaget d. 18. februar 2024 imellem regeringen og aftalepartierne Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti er som taget direkte ud af rådets egen uddannelsespolitik!

Og reformen, som er den største og væsentligste reform af det danske ungdomsuddannelsessystem i årtier, byder blandt andet, og som anbefalet af rådet, på oprettelsen af en ny professions- og erhvervsrettet ungdomsuddannelse EPX samt et øget adgangskrav til de boglige almene ungdomsuddannelser fra 5 til 6 i gennemsnit.

Næstformand i Dansk Bilbrancheråd Henrik Hansen udtaler følgende om den nye aftale;

I Dansk Bilbrancheråd kan vi slet ikke få armene ned over den nye EPX aftale fra Regeringen og aftalepartierne. Den er nemlig som taget ud af rådets egen udarbejdede og vedtagne uddannelsespolitik.

Vi har fra starten bakket op om reformkommissionens idé om at indføre og skabe et alternativ til den ellers eneste hovedvej der i dag er i vores ungdomsuddannelsessystem, og som leder stort set alle unge direkte mod de almene gymnasier og videre på de akademiske uddannelser. Det nuværende system skaber og understøtter en overakademisering af vores befolkning og unge mennesker og er én af de klare årsager til, at vi mangler flere og flere faglærte generelt og i bilbranchen, år efter år.

Men med den nye EPX sikre vi, at mange unge stadig får en ungdomsuddannelse, som de ønsker, men med et praktisk- og professionsrettet perspektiv, i stedet for at de mange unge der i dag tager fx en STX der enten leder dem mod universitetet, hvor der allerede rigeligt med akademikere, eller tager en gymnasial uddannelse, som de aldrig får brugt senere og ikke kan bruge til noget, idet de er det forkerte sted og er langt mere praktisk dygtige end nødvendigvis boglige. Det nye karakterkrav på 6 til de almene gymnasier sikre at vi ikke blot laver et oplagt og interessant alternativ for de unge med EPX´en, men også samtidig sikre, at mange unge direkte bliver ledt til ungdomsuddannelsen, hvor de i dag i stedet tager en STX-uddannelse de ikke kan bruge til noget.

Der er flere gode elementer i den nye aftale, men det må stå krystalklart for enhver at de to væsentligste elementer er det, vi i rådet hele tiden har arbejdet for; indførelsen af en EPX og et karakterkrav på 6 og gerne senere 7 til de boglige almene gymnasier”  

De væsentligste og mest afgørende elementer i aftalen, der vil have stor betydning for fremtidens rekruttering af unge til erhvervsskolerne, er følgende;

  • Den største og væsentligste reform af det danske ungdomsuddannelsessystem i årtier.
  • Oprettelsen af en EPX ungdomsuddannelse med afsæt i Nina Smith og reformkommissionens anbefalinger af 2023.
  • Man vil kunne starte på den nye EPX fra 2030 og man forventer at ca. 20.000 elever vil starte årligt.
  • Fag og linjer på den nye EPX skal afklares i de kommende forhandlingsforløb, indtil videre er det kun afgjort, at alle skal have dansk, matematik og engelsk på C-niveau.
  • Som en del af aftalen forkortes erhvervsuddannelsernes grundforløb 2 fra 20 til 12 uger.
  • De kommunale 10. klasse og HF nedlægges.
  • Karakterkravet for at blive optaget på STX, HHX og HTX bliver hævet fra nuværende 5 til 6 i gennemsnit.
  • Optagelse på EPX´en kræver bestået folkeskolens afgangseksamen eller aflagt prøve på forberedende grunduddannelse (FGU).
  • Med EPX´en vil der være gode muligheder for at vælge en erhvervsuddannelse eller læse videre efterfølgende. Der lukkes ingen døre.
  • Efterskoletilbuddet vil fortsat kunne have 9. klasse og 10. klasse med nogle få ændringer.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt Dansk Bilbrancheråds lærlingekonsulent Lucas Thelander Hultgren på mail lth@dbr.dk, tlf. 30200848.