1.0 Afgiftsstruktur for almindelige biler og varebiler
1.1: Download satsark for personbiler og varebiler
1.2: Nye satser og skalaknæk
Personbiler
Den værdibaserede del af registreringsafgiften ændres for personbiler, motorcykler og for varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 t.
Der indføres en ny lav sats på den værdibaserede del af afgiften for personbiler på 25 pct., hvorefter den nugældende lave sats på 85 pct. bliver en mellemsats. Den høje sats på 150 pct. fortsætter uændret.
Skalaknækket mellem den lave og den mellemste sats fastsættes til 65.000 kr. Skalaknækket mellem den mellemste og den høje sats fastsættes til 202.200 kr.
For nye personbiler vil registreringsafgiften derfor komme til at udgøre:
- 25 pct. af den afgiftspligtige værdi af de første 65.000 kr.
- 85 pct. af den afgiftspligtige værdi, som overstiger 65.000 kr. og op til 202.200 kr.
- 150 pct. af den del af den afgiftspligtige værdi, som overstiger 202.200 kr.
Varebiler
Små varebiler
Der indføres nyt skalaknæk for den værdibaserede del af afgiften for varebiler omfattet af § 5, stk. 1 (Små varebiler), så skalaknækket på 63.400 kr. (2021-niveau) fremover ændres til 75.000 kr.
Der ændres ikke på satsen på 50 pct. for den del af den afgiftspligtige værdi, der overstiger det nye skalaknæk på 75.000 kr.
For nye varebiler omfattet af § 5, stk. 1, vil registreringsafgiften derfor komme til at udgøre 0 kr. af de første 75.000 kr. af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af den del af den afgiftspligtige værdi, der overstiger 75.000 kr.
Store varebiler
Den værdibaserede del af registreringsafgiften for varebiler omfattet af § 5, stk. 2 (Store varebiler som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side) ændres også, så satsen på 30 pct. ændres til 50 pct., og skalaknækket på 38.200 kr. ændres til 75.000 kr. (2021-niveau).
Registreringsafgiften for alle nye varebiler med en tilladt totalvægt på indtil 3 tons vil derfor udgøre 50 pct. af den del af den afgiftspligtige værdi, som overstiger 75.000 kr. (2021-niveau), uanset om varebilen er enten åben eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side.
Derudover ændres det maksimale afgiftsbeløb på 56.800 kr. til 47.000 kr., hvorefter afgiftsbeløbet for varebiler med en tilladt totalvægt over 3 t, og som enten er åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side ikke vil kunne overstige 47.000 kr. Skatteministeriet har, den 27. januar 2021, i et svar på en henvendelse fra Dansk Bilbrancheråd bekræftet, at loftet gælder både den værdibaserede og Co2 baserede afgift. Den samlede afgift, inkl. den Co2 baserede afgift, kan således ikke overstige 47.000 kr.
1.3: Bundfradrag og mindstebeskatning
Der indføres et bundfradrag på 21.700 kr. i registreringsafgiften for nye og genopbyggede personbiler.
For varebiler udgør fradraget 30.000 kr. i registreringsafgiften.
Fradragsbeløbende er i 2021-niveau og reguleres årligt.
Bundfradragene i registreringsafgiften for brugte person- og varebiler skal beregnes på samme måde som for nye. Bundfradraget vil blive nedsat med samme procentdel, som bilens værdi inklusive afgift er ændret sammenholdt med en tilsvarende bil, der er afgiftsberigtiget som ny.
1.4: Tillæg og fradrag for energieffektivitet og indførsel af ny Co2 baseret afgift
Indledning
Tidligere fradrag og tillæg for energieffektivitet for person- og varebiler ophæves. I stedet indføres et CO2-tillæg i registreringsafgiften for person- og varebiler udformet som et tillæg baseret på bilens udledning af CO2 pr. kilometer.
Der vil derfor fremover skulle betales et beløb for det antal gram CO2 pr. kilometer, en bil udleder. Der fastholdes en progressiv satsstruktur, hvorefter der for de biler, der udleder mest CO2, skal betales et tillæg efter en højere sats.
For personbiler foreslås det at tillægget skal udgøre
- 250 kr. (2021niveau) pr. gram af de første 125 g CO2 pr. kilometer,
- 500 kr. (2021niveau) pr. gram af de næste 35 g CO2 pr. kilometer, og
- 950 kr. (2021niveau) pr. gram CO2 pr. kilometer af resten.
For varebiler foreslås det, at tillægget skal udgøre 250 kr. pr. gram CO2 pr. kilometer.
Særligt om Co2 afgiften
Person- og varebilers CO2-udledning skal fastsættes efter den lovpligtige prøvningsprocedure til måling af CO2- udledninger og brændstofforbrug for lette erhvervskøretøjer (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP). En bils CO2-udledning vil fremgå af bilens CoC-dokument (Certificate of Conformity), som er et certifikat, som fabrikken udsteder, når en bil bliver produceret. Den angivne CO2-udledning er målt efter WLTP-metoden.
Såfremt der ikke foreligger opgørelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer målt efter WLTP-målemetoden, skal CO2-udledning fastsættes som målt ved New European Driving Cycle (NEDC) målemetoden og multipliceres med 1,21. NEDC er den tidligere anvendte målemetode.
For person- og varebiler, for hvilke der hverken er målt CO2-udledning efter WLTP- eller NEDC-målemetoderne, skal der beregnes en anslået CO2-udledning. Dette sker ved først at omregne køretøjets egenvægt til et brændstofforbrug og herefter at omregne dette brændstofforbrug til CO2-udledning.
Metoden er beskrevet i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, hvorefter det beregnede brændstofforbrug udtrykt i liter pr. 100 km multipliceres med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. Det vil dog som udgangspunkt kun være nye benzin- og dieseldrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysninger om CO2-udledning.
Færdselsstyrelsen har i nyhedsbrev kort før jul oplyst, at der skal ske central registrering af brændstofforbrug efter WLTP metoden, at hensyn til den nye afgiftsreform.
Dansk Bilbrancheråd er opmærksom på, at der kan være en særlig problematik for brugte biler, som endnu ikke har været forbi en synshal, hvilket vil indgå i vores kommende høringssvar.
1.5: Fjernelse af div. sikkerhedstillæg og -fradrag samt indførsel af mindstebeskatning
Alle tillæg og fradrag for sikkerhedsudstyr for person- og varebiler, herunder fradrag for selealarmer, fradrag for fem stjerner på basis af Euro NCAP, fradrag for integrerede sæder og tillæg og fradrag for sikkerhedspuder afskaffes.
Mindsteafgiften på 20.000 kr. for Personbiler ophæves. Der vil således ikke længere være en grænse for, hvad der mindst kan betales i registreringsafgift for en personbil.
1.6: Brugte biler
Afgiften for brugte biler beregnes på samme måde som for nye. Princippet med værdifaldsberegningen fra det gamle system videreføres, og tilpasses de nye bundfradrag, skalaknæk og Co2 afgiften.
1.7: Beregningseksempler
2.0 Særligt om nul- og lavemissionsbiler
2.1: Generelt
De gældende indfasningsprofiler for nul- og lavemissionsbiler ophæves og erstattes af nye indfasningsprofiler for biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer (nulemission), og el- og brændselscelledrevne motorcykler og for biler, der udleder mere end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. kilometer (Lavemissionbiler).
Det foreslås dog, at batterifradraget fastholdes i 2021 for biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer, og for biler, der udleder mere end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. kilometer
2.2: Nulemissionsbiler
Indledning
Registreringsafgiften af biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer indfases fra og med den 18. december 2020.
Fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025 vil afgiften udgøre 40 pct. af den beregnede afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler for fuldt afgiftspålagte biler og motorcykler.
Herefter foreslås indfasningsprocenten at stige med 8 procentpoint årligt til og med 2030, hvor afgiften vil udgøre 80 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte biler og motorcykler. Fra og med 2031 foreslås indfasningsprocenten at stige med 4 procentpoint årligt til og med 2035, hvor afgiften vil udgøre 100 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte biler.
Bundfradrag
Der vil herudover blive indført et yderligere fradrag, et såkaldt bundfradrag, i registreringsafgiften for person- og varebiler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer. Dette bundfradrag ydes i tillæg til bundfradraget i registreringsafgiften for alle person- og varebiler på 21.700 kr. (2021-niveau) for personbiler og 30.000 kr. (2021-niveau) for varebiler.
For nye nulemission personbiler udgør det ekstra bundfradrag kr. 170.000 kr. fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021.
Herefter nedsættes bundfradraget med 2.500 kr. årligt i årene 2022-2025, så bundfradraget i 2025 vil udgøre 160.000 kr. Fra 2026 nedsættes bundfradraget med 4.600 kr. årligt i årene 2026-2030, så bundfradraget i 2030 vil udgøre 137.000 kr.
For nulemission varebiler udgør det ekstra bundfradrag 80.000 kr. fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021. Herefter nedsættes fradraget med 1.250 kr. årligt i årene 2022-2025, så bundfradraget i 2025 vil udgøre 75.000 kr. Fra 2026 nedsættes bundfradraget med 2.000 kr. årligt i årene 2026-2030, så bundfradraget i 2030 vil udgøre 65.000 kr.
Batterifradrag
Det eksisterende batterifradrag på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, der gælder for årene 2017-2022, fastholdes i 2021. Batterifradraget vil gælde for eldrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer.
Batterifradraget vil ikke gælde for el- og brændselscelledrevne motorcykler.
I årene 2022-2024 nedsættes fradraget med 400 kr. årligt, og med 500 kr. i 2025. Batterifradraget vil således udgøre 1.300 kr. i 2022, 900 kr. i 2023 og 500 kr. i 2024 og 0 kr. i 2025.
Herudover ydes der et fradrag i den afgiftspligtige værdi, for brændselscelledrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer på:
- 58.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2022,
- 40.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2023 og
- 22.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2024.
Brændselscelledrevne biler har ikke en batterikapacitet på samme måde som f.eks. eldrevne biler, men er fortsat en dyr teknologi, og det foreslås derfor, at brændselscelledrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer, skal have det maximale fradrag, som elbiler kan få i årene 2022-2024. Fra og med 2025 gives der ikke fradrag, ligesom der ikke gives batterifradrag for eldrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. kilometer.
2.3: Lavemissionsbiler
Indledning
Registreringsafgiften for lavemissionsbiler indfases gradvist fra og med den 18. december 2020.
Fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021 foreslås afgiften at udgøre 45 pct. af den beregnede afgift for tilsvarende fuldt afgiftspålagte biler.
Herefter vil indfasningsprocenten stige med 5 procentpoint årligt til og med 2025, hvor afgiften vil udgøre 65 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte biler.
Fra og med 2026 vil indfasningsprocenten stige med 3 procentpoint årligt til og med 2030, hvor afgiften vil udgøre 80 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte biler.
Fra og med 2031 vil indfasningsprocenten stige med 4 procentpoint årligt til og med 2035, hvor afgiften vil udgøre 100 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte biler.
Bundfradrag
Som med nulemssionsbiler indføres der et yderligere bundfradrag for person- og varebiler, som udleder mere end 0 g Co2 med under 50 g Co2 pr. kilometer.
For person og varebiler vil dette bundfradrag ydes i tillæg til det almindelige bundfradrag i registreringsafgiften for alle person- og varebiler på 21.700 kr. (2021-niveau) for personbiler og 30.000 kr. (2021-niveau) for varebiler.
Dette yderligere bundfradrag udgør 50.000 kr. fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021.
Herefter nedsættes fradraget med 1.250 kr. årligt i årene 2022-2025, så bundfradraget i 2025 vil udgøre 45.000 kr.
Fra 2026 nedsættes fradraget med 2.000 kr. årligt i årene 2026-2030, så bundfradraget i 2030 vil udgøre 35.000 kr.
Batterifradrag
Det gældende batterifradrag på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, der gælder for årene 2017-2022, fastholdes i 2021.
Batterifradraget vil gælde for biler, der udleder mere end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. kilometer
Herefter nedsættes batterifradraget med 400 kr. årligt i årene 2022-2024 og med 500 kr. i 2025. Batterifradrag vil således udgøre 1.300 kr. i 2022, 900 kr. i 2023 og 500 kr. i 2024 og 0 kr. i 2025.
2.4:Beregningseksempler
3.0 Veteranbiler
Originalitetskravet, som indebærer, at brugte køretøjer, der er mere end 35 år gamle, skal fremtræde som ved første registrering for at være omfattet af de lempelige regler i registreringsafgiftsloven, vægtafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven, ophæves.
Det indebærer, at alle køretøjer, der er mere end 35 år gamle, vil kunne afgiftsberigtiges efter de lempelige registreringsafgiftsregler for veterankøretøjer, uanset om de fremstår som ved første registrering eller ej.
Denne ændring vil også gælde for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens før lovens ikrafttrædelse, og originalitetskravet vil således bortfalde for alle køretøjer. Det medfører, at køretøjer, der er mere end 35 år gamle, herefter skal behandles som alle andre køretøjer i forhold til reglerne om identitetstab.
Loftet på 40 pct. over beregningsgrundlaget for registreringsafgiften for veteranbiler ændres til 75 pct. Afgiften af veteranbiler vil derfor ikke kunne overstige afgiften beregnet på grundlag af 75 pct. af bilens nypris inklusive moms men uden afgift efter registreringsafgiftsloven (bilens oprindelige afgiftspligtige værdi).
Der foreslås ingen ændringer af de gældende regler om identitetstab og betaling af ny registreringsafgift i forbindelse med reparation, ombygning m.v. af biler. Reglerne indebærer bl.a., at der skal betales registreringsafgift på ny, hvis en motorudskiftning indebærer en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.
Den fornyede betaling af registreringsafgift skal herefter ske efter samme regler, som for andre køretøjer, der er mere end 35 år gamle.
Fremover ophæves tillægget for brændstofforbrug for veteranbiler m.v. på 1.000 kr. pr. kilometer, som en bil tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter benzin eller 18 km pr. liter diesel De nye regler vedrørende CO2-tillæg for person- og varebiler, vil ikke være gældende for veteranbiler. Veteranbiler vil således være friholdt for både tillæg og fradrag for brændstofforbrug og tillæg for CO2-udledning.
3.2: Beregningseksempel
Beregningseksempel veteranbil KLIK HER
4.0 Forhøjelse løbende afgifter og omlægning til Co2-baeret afgift
4.1: Udligningsafgift
Udligningsafgiften forhøjes for årene 2021 til og med 2030 ved én forhøjelse i 2021, svarende til en årlig indeksering med 1,9 pct.
Udligningsafgiften vil derfor blive forhøjet med i alt ca. 21 pct. i 2021 for årene 2021-2030. Forhøjelsen vil gælde for udligningsafgiften efter både brændstofforbrugsafgiftsloven og efter vægtafgiftsloven.
Formålet med reguleringen er at sikre, at udligningsafgiften også fremover udjævner den afgiftsmæssige fordel ved diesel, og at afgiftsniveauet ikke udhules over tid.
4.2: Vægtafgift
Der betales vægtafgift for personbiler indregistreret før 1997 og for varebiler indregistreret før den 18. marts 2009.
Vægtafgiften reguleres ved fem forhøjelser i årene 2022-2026. I 2022 forhøjes afgiften med 3 pct. Fra og med 2023 forhøjes afgiften årligt med 6,5 pct. og i 2026 forhøjes afgiften med 10 pct.
Der betales en brændstofforbrugsafgift (grøn ejerafgift) for personbiler, der er indregistreret første gang den 1. juli 1997 eller senere, og som er indrettet til befordring af højst 9 personer inklusive føreren, og for varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, der er indregistreret første gang den 18. marts 2009 eller senere.
Fremover omlægge brændstofforbrugsafgiften og udligningsafgiften fra en afgift, der differentieres efter, hvor langt en bil kan køre på henholdsvis en liter benzin og en liter diesel til en afgift, der differentieres efter, hvor mange gram CO2 en bil udleder pr. kilometer
Ændringen gælder for alle biler, der indregistreres første gang den 1. juli 2021 eller senere uanset om dette sker her i landet eller i udlandet. Det vil sige, at hvis en bil f.eks. er indregistreret første gang i Tyskland i 2019 og herefter importeres og indregistreres i Danmark den 1. januar 2022, vil det være datoen for indregistrering i Tyskland, der finder anvendelse i forbindelse med, om der af bilen skal betales brændstofforbrugsafgift eller CO2-baseret afgift.
Der vil som udgangspunkt ikke ske nævneværdige ændringer af brændstofforbrugsafgiftens størrelse, da der foretages en omregning af den gældende afgift til en CO2-baseret afgift. Niveauet af den CO2-baserede afgift vil derfor være omtrent det samme som for den gældende brændstofforbrugsafgift
Både brændstofforbrugsafgiften og den CO2-baserede afgift vil blive reguleret ved fem forhøjelser i årene 2022-2026. I 2022 forhøjes afgiften med 3 pct. Herefter sker der en årlig forhøjelse med 6,5 pct. fra og med 2023 til og med 2025, hvorefter afgiften endeligt forhøjes med 10% i 2026.
5.0 Fri bil beskatning (1/7-2021)
5.1: Generelt
Reglerne om beskatning af fri bil indeholder incitamenter for arbejdstageren til at vælge en klimavenlig bil. De brændstoføkonomiske elementer i registreringsafgiften har betydning for bilens værdi og dermed for beskatningen af fri bil. Miljøtillægget virker som et yderligere incitament til at vælge en brændstoføkonomisk bil.
Med de gældende skematiske regler for beskatning af fri bil vægtes anskaffelsesprisen imidlertid højt i beskatningsgrundlaget, mens udgifterne til brændstof kun indgår indirekte og med lav vægt. For at fremme en højere andel af miljø- og klimavenlige biler, der anvendes som fri bil, justeres beskatningen fremover, således at der sker en højere vægtning af brændstofforbruget og mindre vægtning af anskaffelsesprisen.
Miljøtillægget forhøjes derfor fra og med den 1. juli 2021 til:
- 250 pct. i 2021,
- 350 pct. i 2022,
- 450 pct. i 2023,
- 600 pct. i 2024 og
- 700 pct. fra og med 2025.
Efter de hidtidige regler beskattes bilen med en årlig procentsats på 25% af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 % af resten.
Satsen på 25% reduceres fremover med et ½ procentpoint årligt fra og med den 1. juli 2021, af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr.
Satsen på 20 % af den del, der overstiger 300.000 kr. forhøjes med et ½ procentpoint årligt fra og med den 1. juli 2021. Det medfører, at der fra og med 2025 anvendes én sats på 22,5 % af bilens samlede værdi, hvilket medfører at grænsebeløbet på 300.000 kr. udgår.
Isoleret set, betyder ændringen af satserne fra 25 pct. hhv. 20 pct. til én sats på 22,5 pct., at beskatningsgrundlaget stiger for biler med en anskaffelsespris over 600.000 kr. og falder for biler med en anskaffelsespris under 600.000 kr.
5.2: Tabel indfasning af justering af beskatning af fri bil
6.0 Overgangsordning, vigtige datoer mv.
6.1: Generelt
I forbindelse med regeringens fremsættelse af forslag til ny afgiftsreform, skal man være særligt opmærksom på følgende datoer:
17. december 2020 - Frist for bindende købsaftaler
18. december 2020 - Lovforslag fremsættes
15. februar 2021 - Nye satser for løbende afgifter
15. februar 2021 (ca.) - Loven forventes vedtaget. (træder i kræft juni 2021 med tilbagevirkende kræft fra 18. december 2020)
1. juni 2021 - Afgiftsreformen træder i kraft
1. juli 2021- Omlægning af grøn ejerafgift
Selvom loven først forventes at træde i kraft den 1. juni næste år, så gælder reglerne med tilbagevirkende kraft fra den 18. december 2020, når loven forventeligt vedtages.
Det betyder, at den mellemliggende periode fra 18. december til 1. juni 2021, bliver en overgangsperiode. I denne periode vil biler fortsat skulle afgiftsberigtiges efter de gældende regler, hvorefter der vil ske efterregulering af køretøjer, der er afgiftsberigtiget tilbage fra den 18. december 2020 og til 1. juni 2021. En eventuel tilbagebetaling eller efteropkrævning vil ske til den, der har pligt til at afregne afgiften, typisk en bilforhandler eller en leasingvirksomhed.
Den årlige regulering af afgiftsbeløb og satser pr. 1. januar 2021 vil ligeledes (som udgangspunkt) ske efter de hidtil gældende regler, herunder forhøjelse af satserne for elbiler og plug-in-hybridbiler.
Det er vigtigt, at der for aftaler indgået i denne periode, er taget stilling til spørgsmål om eventuelle forbehold og depositum.
Dansk Bilbrancheråd anbefaler, at der benyttes et af de følgende forbehold på slutsedler der indgås frem til 1. juni 2020.
- Aftale indgået senest 18/12 2020, gammel afgift model anvendt: Køber er indforstået med, at der ved aftalen er beregnet afgift efter de før 18. december 2020 gældende regler. Afgiften vil derfor skulle genberegnes efter de nye afgiftsregler og det vil medføre at du enten skal have tilbagebetalt afgift eller betale ekstra i afgift, når loven endelig træder i kraft 1. juni 2021. Tilbagebetalingen eller efteropkrævningen foretages af os på i overensstemmelse med Motorstyrelsens beregning.
- Aftale indgået fra lovfremsættelse til vedtagelse, ny afgift model anvendt: Køber er oplyst om at afgiften er beregnet efter reglerne fremsat ved lovforslag den 18. december 2020. Motorregistret er ikke opdateret med de nye afgiftssatser og den beregnede afgift vil derfor skulle omberegnes efter lovens vedtagelse. Da afgiften er betalt efter de nye regler, vil det som udgangspunkt ikke medføre tilbagebetaling eller efteropkrævning, forudsat at loven vedtages som fremsat.
- Aftale indgået fra lovens vedtagelse til ikrafttræden (formentlig 1. juni 2021, ny afgift model anvendt: Efter 18. december 2020 skal der benyttes nye afgiftsberegninger baseret på det fremsatte lovforslag. Motorstyrelsen er ikke opdateret med de nye satser, og derfor har vi beregnet og opkrævet afgiften på grundlag af lovforslaget. Der vil derfor kunne ske justering af afgiften efter lovens vedtagelse og køber er derfor indforstået med at der kan skulle ske efterbetaling eller tilbagebetaling af afgift når lover træder endeligt i kraft den 1. juni 2021.
Virksomheden kan også overveje, som en ekstra sikring, at opkræve et depositum til sikkerhed for en eventuel efterregulering af afgift efter denne aftaleskabelon:
”Aftale om á conto betaling af registreringsafgift.
Som en konsekvens af de foreslåede ændringer af registreringsafgiften er det ikke muligt at lave en sikker beregning af afgiftsbeløbet.
Det er derfor aftalt at [navn] har betalt et á conto beløb på [kroner] til dækning af en eventuel efteropkrævning af registreringsafgift i forbindelse med køb af [køretøj] i henhold til slutseddel af [dato].
Beløbet bliver endelig opgjort, når den endelige afgiftsberegning foreligger fra Skat, hvilket forventes i juni 2021.
[sælger] fremlægger den endelige beregning fra Skat for [køber] som dokumentation for afgiftens størrelse.
Selvom sælger har forsøgt at beregne afgiften så korrekt som muligt tages der forbehold for at beregningen vil kunne medføre såvel tilbagebetaling til kunden som efterbetaling til sælger.
Depositum forrentes a) med [rentesats], der opgøres senest 10 dage efter endelig afgift kan beregnes eller b) forrentes ikke”
Det fremgår af lovforslaget, at det for køretøjer, hvor der er indgået en bindende købsaftale senest den 17. december 2020, og hvor køretøjet indregistreres senest den 1. juli 2021, vil være muligt at vælge at bruge de hidtil gældende regler ved afgiftsberigtigelsen.
Satserne for registreringsafgift for de køretøjer, der er omfattet af overgangsordningen, fastholdes på det niveau, de havde den 17. december 2020. Det vil for eksempel sige, at en elbil, hvor der er indgået en bindende købsaftale den 15. december 2020, men hvor afgiftsberigtigelse og indregistrering først sker den 20. januar 2021, kan afgiftsberigtiges efter 2020-satserne. Anvendelse af overgangsordningen forudsætter, at:
- der indsendes dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale senest i forbindelse med registreringen af køretøjet,
- og at der senest i forbindelse med anmodningen om registrering indsendes en anmodning til Motorstyrelsen om, at de hidtil gældende regler ønskes anvendt.
De nye regler har kun virkning fra og med den første afgiftsperiode, som påbegyndes den 18. december 2020 eller senere. For allerede indgåede leasingaftaler, hvor afgiftsperioden er begyndt senest den 17. december 2020, får de nye regler som udgangspunkt ikke betydning. Dog vil de nye regler få betydning, hvis sådanne leasingaftaler forlænges efter den 18. december 2020, da der er tale om en ny afgiftsperiode.
Hvad angår værditabsberegninger ved udløb, som foretages i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, skal der efter lovens ikrafttræden ske en fornyet værditabsberegning efter de nye regler. Det gælder, uanset om afgiftsperioden er påbegyndt før den 18. december 2020 eller ej. Eventuelle forskelsbeløb vil blive efteropkrævet eller tilbagebetalt.
For køretøjer omfattet af genberegningsreglerne, som er registreret her i landet første gang senest den 17. december 2020, og som fra og med den 18. december skal have angivet den afgiftspligtige værdi som brugt i medfør af § 9 a, stk. 1, skal de hidtil gældende regler som udgangspunkt anvendes ved fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi som brugt.
Det vil dog efter anmodning være muligt at angive den afgiftspligtige værdi som brugt i medfør af § 9 a, stk. 1, efter de nye regler, hvis anmodning herom er fremsat over for Motorstyrelsen senest den 31. maj 2021. Eventuelle forskelsbeløb vil blive efteropkrævet eller tilbagebetalt.
I lovforslaget foreslås at omlægge den grønne ejerafgift fra at være baseret på en bils brændstofforbrug til at være baseret på dens CO2-udledning. Ændringen skal have virkning for biler, der indregistreres første gang i Danmark den 1. juli 2021 eller senere.
For de biler, som er indregistreret første gang i Danmark senest den 30. juni 2021, vil der fortsat skulle betales afgift opgjort efter brændstofforbruget.
Af lovforslaget fremgår, at den grønne ejerafgift og udligningsafgiften forhøjes årligt til og med 2026. Forhøjelserne vil gælde afgifterne opgjort efter både brændstofforbrug og CO2-udledning.