Tandremsskift

Vi er som forbrugere vant til at gå ud fra at det, der står i det udleverede materiale på en bil også passer. Når det gælder intervallerne for tandremsskift er de kun vejledende. Derfor er det klogt at spørge sit værksted til råds. Det sker nemlig at bilfabrikkerne nedsætter intervallerne mellem skiftene af tandremmen, og det bliver ikke rettet i den udleverede instruktionsbog. Knækker tandremmen sker der store og dyre skader på motoren. 

Du er altid velkommen til at spørge dit Dansk Bilbrancheråd-værksted til råds.

Vær kritisk overfor opgivne skifteintervaller

Dansk Bilbrancheråd-værkstederne følger fabrikkernes forskrifter – men alligevel skal værkstedet være opmærksom. F.eks. fortæller Ford at udskiftning af en tandrem på en Ford Focus C-Max 2.0 TDCI er ved 240.000 km eller 10 år. Oplysningen skal oversættes til: at tandremmen allersenest ved 10 år eller 240.000 km. skal være skiftet. I virkelighedens verden skal den skiftes meget tidligere. Derfor er det svært som kunde at finde ud af, hvad man skal gøre. Derfor skal du altid være opmærksom, og forholde dig kritisk til disse oplysninger og spørge dit værksted, for at sikre dig. Problemet er, at springer en tandrem efter garanti eller reklamationsrettens udløb på bilen, så er der typisk ingen dækning fra forhandler eller importør. Ovennævnte bil var blot et tilfældigt eksempel.

 

For den juridisk interesserede

I dom fra Sø- og Handelsretten af 22. august 2006, sag nr. H57/04, faldt der afgørelse i sag omkring intervaller for tandremme. Konklusionen blev, at intervallerne i f.eks. servicehæftet kun er vejledende.