Transportministeren lytter til Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd

Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd mødes med Færdselsstyrelsen
Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd mødes med Færdselsstyrelsen

Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd har efter et vedholdende arbejde fået Færdselsstyrelsen og transportministeren til at droppe et uheldigt lovforslag om en ændring af synsloven.

Sejr til Køretøjsopbyggerne

Efter to års kamp er det lykkes Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd at blive hørt hos Færdselsstyrelsen og transportministeren, så et lovforslag om en ændring af synsloven er blevet stoppet.

Det foreslåede lovforslag ville gøre det dyrere, langt mere tidskrævende og administrativt bøvlet at få godkendt et individuelt opbygget køretøj i Danmark.

Ifølge lovforslaget skulle alle individuelt opbyggede køretøjer nemlig igennem en kontrol hos en Teknisk Tjeneste; vel og mærke en Teknisk Tjeneste, der ikke aktuelt er i Danmark, og ikke aktuelt forventes i Danmark.

Det, der skulle kontrolleres her, var for eksempel påhængskøretøjets bremser – uanset hvilke bremser, det vil sige også Elektroniske BremseSystemer (EBS-systemer), som har to forskellige sikkerhedssystemer indbygget i designet.

Sådan lød det fra Færdselsstyrelsen selv:

”Det køretøjstekniske område trænger til en ganske omfattende opdatering, og det er derfor vigtigt, at der findes løsninger, som balancerer hensynet til at sikre overensstemmelse med reglerne med hensynet til at skabe bæredygtige og fleksible løsninger for aktørerne på det køretøjstekniske marked. Det er Færdselsstyrelsens og Transportministeriets vurdering, at den foreslåede ordning ikke i tilstrækkelig grad har fundet den rette balance”.

Godt foreningsarbejde sikrede sejreren

Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd har i to år været med i en såkaldt følgegruppe i Færdselsstyrelsen. Her er opnået værdifuld viden og politiske kontakter, så Køretøjsopbyggerne gennem sammenhold og lobby-arbejde har kunnet arbejde for sagen. I første omgang fik opbyggerne lovforslaget markant ændret (en præstation i sig selv) - og nu bliver lovforslaget så helt droppet.

I sekretariatet for Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd udtaler direktør Erik S. Rasmussen en tilfredshed med det opnåede resultat.

”Det er lykkedes at samle Køretøjsopbyggerne i Danmark med en fasthed, et omfang og en styrke, som aldrig er set tidligere. Køretøjsopbyggerne repræsenterer ca. 90 % af den professionelle opbyggerbranche, og der er ingen tvivl om, at resultatet i høj grad skyldes netop det sammenhold, som Køretøjsopbyggerne har udvist – selvfølgelig i samspænd med et solidt juridisk og politisk stykke arbejde. Der er bestemt grobund for en fremtidig fast sammenslutning af Køretøjsopbyggere under Dansk Bilbrancheråd i fremtiden også”.

Lovgivningen nu og fremadrettet

Resultatet af Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråds arbejde betyder, at de nuværende regler for godkendelse af individuelle opbygninger fastholdes indtil videre – også efter 1. januar 2022 – og formentlig et godt stykke tid fremover.

Hvis Færdselsstyrelsen på et senere tidspunkt igen begynder at arbejde på et lovforslag, så står Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd klar til at arbejde for, at man tager de rigtige hensyn til den specielle danske branche, så både arbejdspladser og klimaet er sikret.

For nærmere kan direktør Erik S. Rasmussen kontaktes på 40 41 43 99 eller daglig koordinator for Køretøjsopbyggerne, juridisk chef Johanne Berner på 22 41 51 03.

 

 

Om lovforslaget:

Lovforslaget omhandler en ændring af synsloven, der betyder, at næsten alle individuelt opbyggede påhængskøretøjer skal til en kontrol hos en teknisk tjeneste. Det er ikke noget, som vi har i Danmark eller ville få i nærmere fremtid, så det vil kræve, at køretøjerne skal fragtes til udlandet. I dag er reglerne, at et køretøj kan godkendes efter en kontrol i en synshal, hvilket tager omkring en halv time.

Lovforslaget er blevet fremsat på baggrund af EU-regler (en såkaldt forordning) fra 2018 målrettet bilproducenterne i vores europæiske nabolande. I Danmark har vi ingen bilproduktion på samlebånd, men i stedet har vi en branche med 2000 ansatte, der laver individuelt opbyggede køretøjer (Køretøjsopbyggerne).

EU-forordringen bygger på en tidligere lovgivning fra 2007, som aldrig er blevet implementeret i den danske lovgivning, hvilket lovforslaget skulle gøre op med. Men fordi vi har en anderledes industri i Danmark end i de store bilproducerende lande, så kan man ikke implementerer EU-reglerne direkte, uden at det har uhensigtsmæssige konsekvenser for de danske Køretøjsopbyggere.

Derfor har Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd været med i Færdselsstyrelsens følgegruppe, for at sikre, at et kommende lovforslag tager hensyn til den danske køretøjsopbyggerbranche.

De danske Køretøjsopbyggere

Danmark er det eneste sted i Europa, hvor vi har denne industri. Industrien har baggrund i de høje danske afgifter på køretøjer.

Hvor man i andre Europæiske lande måske køber 4 standard lastvogne til 4 forskellige opgaver, så køber man i Danmark 1 vogn, som opbygges specielt efter kundens krav til opgave og skift i opgaver.

Betydningen for klimaet

Det er klart, at det giver flere arbejdspladser i Danmark. Men det er også en mere klimavenlig løsning, da den danske måde at gøre det på, sparer CO2 og ressourcer både ved produktion og drift.

Ud over at der skal produceres færre fx påhængskøretøjer, hvilket i sig selv sparer ressourcer og CO2, så er der på nuværende tidspunkt specialregler for de danske lastvogne. De må være 5 meter længere og 10 cm højere end andre vogne i Europa – det giver mulighed for en større last, og dermed skal der køres færre ture. Godt for både vognmand og miljøet.

Denne særregel var også i fare med det nu opgivne lovforslag, som køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd fik stoppet .