Når små og mellemstore virksomheder presses til at acceptere urimeligt lange betalingsfrister, så gør det ondt i kassekreditten.
Utilstrækkelig lovgivning betyder, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder oplever, at deres store kunder trækker betalinger i langdrag. Det koster virksomhederne likviditet og bremser skabelsen af nye private job og lærepladser, mener SMVdanmark, der har fået kortlagt problemet.
Der sidder nogle kolde og kyniske regnedrenge i mange store virksomheder, og de har regnet ud, hvordan man tvinger små leverandører til at være en slags ’bank’.
- Kombinationen af en utilstrækkelig lovgivning og de store kunders enorme købermagt betyder simpelthen, at små leverandører ender som kassekredit for de store, siger vicedirektør Jakob Brandt, SMVdanmark.
Det er nemlig ikke frivilligt, om små virksomheder vil acceptere store virksomheders lange betalingsfrister.
En undersøgelse, Norstat har lavet for SMVdanmark, dokumenterer de store virksomheders fremfærd.
Ifølge undersøgelsen oplever knapt halvdelen, 43 pct., af Danmarks SMV’er, at de store virksomheder kræver betalingsfrister, der er længere end 30 dage. SMVdanmark er i besiddelse af eksempler på betalingsfrister på op til 120 dage.
- I små virksomheder kan man altså ikke vente tre måneder med at udbetale løn til medarbejdere eller betale for de materialer, man bruger på en opgave. Er man samtidig en vækstvirksomhed eller iværksætter uden millioner i egenkapital, sætter store kunders sene betalinger en effektiv kæp i hjulet på virksomhedens udvikling, advarer Jakob Brandt.
Kilde: Norstat november 2018
Læs SMVdanmarks analyse Flere oplever betalingsfrister på længere end 30 dage.
Analysen bygger på svar fra 305 repræsentativt udvalgte danske SMV'er indhentet oktober 2018.