Ankenævn for biler har netop afsagt en kendelse i en sag om fortrydelsesret - for hvordan var det nu under Covid19, hvor salgslokalerne var lukket?
Ankenævn for biler har netop afsagt kendelse i sag 21165, hvor en forbruger påberåbte sig fortrydelsesret for et bilkøb foretaget under tvangsnedlukningen i foråret 2021.
Forbrugeren havde over forhandlerens hjemmeside set en fabriksny VW Polo 1,0 TSI, som han kontaktede forhandleren om. Han indgik aftale om køb af bilen over telefon og mail. Der indgik en byttebil i handlen.
Alt omkring handlen foregik normalt, bortset fra, at forbrugeren ikke havde set bilen fysisk eller prøvekørt den - på grund af nedlukningen af detail-handlen, som var foreskrevet af lovgivningen på daværende tidspunkt.
Aftalen blev indgået den 15. april, og før kunden nåede at hente bilen, meddelte han forhandleren, at han ønskede at gøre brug af sin fortrydelsesret iht. Forbrugeraftaleloven.
Forhandleren afviste dette under henvisning til, at der ganske rigtigt var tale om et salg foretaget via fjernkommunikation, men at han ikke havde et system til fjernsalg. På baggrund heraf afhentede forbrugeren alligevel bilen og indleverede sin byttebil.
Forbrugeren fastholdt dog sin fortrydelsesret - men kørte videre i bilen; trods alt. På tidspunktet for sagens indbringelse for Ankenævn for biler havde forbrugeren kørt knap 11.000 km.
Ankenævnets flertal kom frem til, at fortrydelsesretten IKKE fandt anvendelse. Der var ganske vidst tale om en aftale indgået med fjernkommunikation, men da forhandleren ikke havde indrettet sig med et system til fjernsalg, så var betingelserne for at få fortrydelsesret iht. Forbrugeraftaleloven ikke opfyldt - og derfor måtte forbrugeren gå derfra med uforrettet sag. Mindretallet - bestående af FDM - mente derimod, at sagen ikke var tilstrækkelig oplyst til, at ankenævnet kunne træffe afgørelse, og mente derfor, at sagen skulle afvises.
Sagen endte fuldt ud rimeligt - for under nedlukningen var fremvisninger umulige - og derfor ville det også stille urimelige krav til bilforhandlerne, der i forvejen var under pres.
Hvis forhandleren havde tabt, så ville han have haft pligt til at lade forbrugeren fortryde handlen - og de kørte kilometer ville forbrugeren ikke skulle betale for selvstændigt. Forbrugeren burde i så fald have stillet bilen retur; eller i hvert fald undladt at tage den i brug.
I det hele taget ville sagen have givet anledning til en del hovedbrud for så vidt opgørelse af den købesum, der skulle tilbagebetales. For det eneste som Forbrugeraftaleloven tager stilling til, når en forbruger ikke har været korrekt oplyst om sin fortrydelsesret, er, at fortrydelsesretten udløber efter 1 år og 14 dage.
Så kan du blive meget klogere i kapitel 5 i Juridisk håndbog for bilforhandlere, som du kan købe her: Juridisk håndbog for bilforhandlere.