
Den 17. januar 2020 ændres markedsføringsloven på områder, der måske har betydning for din markedsføring på e-mail overfor forbrugere.
Et samtykke skal være specifikt, frivilligt og informeret – præcis, som vi kender det fra databeskyttelseslovgivningen. Et specifikt samtykke er et samtykke, der vedrører noget bestemt (fx modtagelse af markedsføringsmateriale omkring biler, reservedele, service eller lignende). Samtykket skal være frivilligt, og så skal du tydeligt – og allerede ved indhentelse – gøre forbrugeren opmærksom på, at han kan trække sit samtykke tilbage. Endelig skal samtykket være utvetydigt, så det går ikke at pakke samtykket ind i en lang, knudret tekst.
Du har ansvaret for, at der er et samtykke – og kan du ikke dokumentere, at du har et, så risikerer du at blive pålagt en bøde. Bøden risikerer du både i medfør af markedsføringsloven og i medfør af persondataloven.
Markedsføringsloven skærpes også i forhold til såkaldt aggressiv handelspraksis (reklame). Det siger sig selv, at man som erhvervsdrivende skal opføre sig ordentligt overfor forbrugere, og det bliver nu endnu tydeligere i loven. Et eksempel på ulovlig aggressiv handelspraksis kunne være én erhvervsdrivende, der omtaler en anden (konkurrerende) erhvervsdrivende på en usaglig eller skadelig måde – det er utilbørligt, fordi det er med til at påvirke forbrugerens valg af samarbejdspartner.
Og så skal du huske: Det er faktisk tilladt at rette henvendelse til en kunde, som du tidligere har solgt noget til og i den forbindelse modtaget en mailadresse, hvis du vil tilbyde ham lignende varer. Kunden skal dog altid gøres opmærksom på, at han kan frabede sig sådanne henvendelser fremadrettet.