
Udbuddet af brugte biler i alle afskygninger er rekordlavt, og selv om der er et stabilt antal elbiler til salg, så sælges de så hurtigt, at priserne også her holdes oppe.
Derfor er det ikke overraskende, at prisfaldene for juli måned var de laveste i år - både for elbilerne og benzinbilerne.
Dieselbilerne fortsætter dog med at falde i pris i et omfang som tidligere, mens der er en interessant udvikling i forhold til plug-in hybriderne. Her er de dyre plug-in hybrider fra 400.000 kroner og opefter begyndt at stige i pris, mens prisfaldene for plug-in hybrider i mellemsegmentet er stoppet. Årsagerne er to elementer, dels stiger plug-in hybrider markant i pris i Danmark og en del andre europæiske lande fra nytår, og dels er der fine muligheder i sammenhæng hermed for eksport af bilerne.
En sidste kommentar herfra skal være, at ID. Buzz nu er den sjette mest søgte bil på Bilbasen, og den er tæt på top-fem og Tesla Model 3. Der er kun 3.200 søgninger, som adskiller de to biler.
Sommeren er ved at være forbi, og vi er tilbage med fornyet fokus på udviklingen i bilmarkedet. Som forventet har vi set et fald i priserne på auktionerne hen over juli. Dette fald udgør dog kun samlet set 0,4 procentpoint – og det passer ind i et efterhånden meget velkendt mønster, der bekræfter den stabile tendens, vi har observeret gennem hele første halvår af 2025.
Ser vi på juni og juli samlet, er prisfaldet på blot 0,6 procentpoint. Det fortæller os, at engrosmarkedet fortsat er i balance, hvor udbud og efterspørgsel stadig følges ad.
Kigger vi på de mest populære modeller på vores auktioner, kan vi se at flere modeller holder deres prisniveau – og nogle oplever endda prisstigninger. Blandt dem finder vi BMW 3-serien og Nissan Qashqai, mens Volkswagen Golf skiller sig særligt ud, med en markant stigning på hele 2 procentpoint.