E-S-G er tre små bogstaver som ofte skaber større overvældelse end klarhed. Det rådes der bod på i denne ultrakorte gennemgang af, hvad ESG er og hvordan virksomheder i autobranchen kan tage hul på løjerne.
ESG er en sammensætning af tre kerneområder i bæredygtig virksomhedsledelse: Miljø (Environment), Sociale forhold (Social) og Ledelse (Governance).
Trekanterne til højre viser, hvad hvert område overordnet set fokuserer på og hvilke områder det relaterer sig til i virksomheden.
For at ESG ikke går hen og bliver en værdiløs opgave krævet ude fra, kan du vælge at gøre ESG-rapporteringen til en mulighed for at optimere og forbedre virksomhedens daglige drift.
Du kan altså vælge at se den strategiske mulighed i ESG-kravene. Og det er (selvfølgelig) min største anbefaling til dig. Dels fordi det er pisse træls at bruge tid på noget som kun er af værdi for andre, altså ren afskrivning. Og dels fordi det ville være synd ikke at plukke de lavthængende frugter, forstået på den måde, at din data jo allerede er der.
Du får her en ultrakort guide til at tage hul på hhv. Miljø og Sociale forhold.
Lav klimaregnskabet:
Forbrug for den enkelte kilde * Kg CO2 pr. enhed = CO2e (CO2-ækvivalenten)
Eksempel med oliefyr:
Lad os sige, at du har et forbrug på 6.220 liter olie årligt.
På Energistyrelsens hjemmeside står der, at olie har en vægt på 2,691 kg CO2 pr. enhed.
Udregningen er derfor:
6.220 liter olie * 2,691 kg CO2 = 16.738,02 kg = 16,7 ton CO2 årligt
Lav medarbejderoversigten:
Handlingsplan:
Hvis ESG bruges på en struktureret, databaseret og målrettet måde som her foreslået, kan ESG anvendes strategisk til at forbedre præstationer og derigennem omdømme, som i sidste ende styrker forretningen.
På den måde undgår du, at ESG-rapportering bare bliver endnu en add-on krævet af andre uden du selv får reel værdi ud af det.
På forløbet forløbet ”Kom i Gang Med Bæredygtighed i Din Virksomhed – AUTO” gennemgås alt dette og meget mere i detaljen og du får bl.a. en klimaregnskabs-skabelon med automatisk CO2-beregner og en medarbejderoversigt-skabelon, så du hurtigst muligt kan komme i mål med rapporterings-delen.
Forløbet sættes til salg om en uge med opstart d. 6. februar 2024.
Hvis du også vil i gang med ESG og ønsker at komme med forrest i køen om (erhvervs)kunderne, så kan du læse mere om forløbet på www.koncilium.dk/produkter-ydelser eller kontakte personen bag Koncilium; Hella Vang Thirstrup på tlf. 26727270 eller mail hella@koncilium.dk.
Du kan også kontakte Dansk Bilbrancheråds kommunikationschef Majbrit Berthelsen på tlf. 40184884 eller mb@dbr.dk