Reklamationsfristen er 2 år - det siger loven; men loven siger også, at fristen tilsidesættes, hvis der er ydet en garanti – eller ved vanhjemmel; dvs. hvis bilen er pålagt rettigheder fra andre. Det gælder også pant.
2 år siger du? Javist – det siger loven; men loven siger også, at fristen tilsidesættes, hvis der er ydet en garanti – eller ved vanhjemmel; dvs. hvis bilen er pålagt rettigheder fra andre. Det gælder også pant.
For nylig orienterede vi om, at bilforhandlere skal være ekstra opmærksomme på at købe og sælge pantsatte biler.
På seneste møde i Ankenævn for biler måtte ankenævnet tage stilling til en sag om pant i en bil, hvor pantet først var blevet problematisk hele 7 år efter købet.
I sagen, sag 21301, havde en forbruger i marts 2015 købt en dengang 9 år gammel Toyota Avensis 1,8 STW for 88.000 kr. Bilen havde dengang kørt ca. 144.000 kr. I foråret 2022 ville forbrugeren sælge bilen i forbindelse med køb af en ny, men blev her gjort opmærksom på, at der var et pant noteret i bilen – tinglyst blot 4 dage før forbrugerens køb af bilen.
For ankenævnet krævede forbrugeren handlen ophævet, hvilket forhandleren som sådan ikke bestred, men heller ikke klart accepterede. Han oplyste, at pantet var erklæret uvirksomt og aldrig havde været påberåbt, men kunne ikke nærmere dokumentere det. Han tilbød dog forbrugeren at købe bilen for først 15.000 kr. og siden 7.500 kr. hvilket forbrugeren afslog.
Ankenævnet kom frem til, at forhandleren var ansvarlig for pantet, der var tinglyst før købet. Derfor kunne forbrugeren hæve handlen – men skulle selvfølgelig betale for de kørte kilometer, han havde foretaget i bilen. I maj 2022, hvor sagen blev indbragt for ankenævnet, havde bilen kørt 289.000 km. Ankenævnet statuerede, at forbrugeren skulle tåle et fradrag på 50 øre pr. kørt kilometer. I og med forbrugeren mindst havde kørt 145.000 km. blev afslaget altså på mindst 72.500 kr.
Regnestykket her til sidst er relevant, fordi forhandleren havde tilbudt 15.000 kr. – og forbrugeren endte med højst 15.500 kr. (de oprindeligt betalt 88.000 kr. fratrukket nytteværdien på mindst 72.500 kr.). Forbrugeren endte altså ikke bedre, end forhandleren havde tilbudt.
Desværre for forhandleren, der trods tilbuddet blev anset som den tabende part, blev han også pålagt at betale sagsomkostninger til nævnet på 19.000 kr. + moms, da han ikke var medlem af Dansk Bilbrancheråd, Autobranchen Danmark eller Bilbranchen under DI.
Har du kommentarer eller spørgsmål, da kontakt juridisk chef Johanne Berner på jbh@dbr.dk eller tlf. 22415103.