Sommeren er højsæson for smarte telefonsælgere

Du skal være ekstra opmærksom på telefonsælgere i sommerperioden, da nogle firmaer sælger produkter uden reel værdi og bruger bondefanger-metoder hertil.

Fremgangsmåden er oftest den samme: En super veltalende telefonsælger ringer i lavsæsonen og anvender en teknik, hvor der lokkes flest muligt accepter ud af modparten. ”Hvem vil ikke gerne spare penge”, ”hvem kunne ikke tænke sig noget, der sparer tid” og lignende.

Og jo flere gange sælgeren får dig til at sige ”ja” – måske uden, at du egentlig hører helt præcist efter – jo nemmere er det også for sælgeren at få dig til at sige ”ja” til det produkt, han gerne vil sælge.

Få dage senere kommer fakturaen – oftest for et produkt, som faktisk ikke kræver nogen specifik ydelse fra sælgeren. Eftersom aftalen juridisk ER indgået; der ER sagt ”ja” til at tegne abonnementet eller lignende, så er der ikke noget at komme efter. Telefonsamtalen er ofte optaget – så fakturaen skal betales, og du kan ikke slippe uden om. Længere er den ikke.

Det lovlige tomme produkt 

Er der købt et produkt, som sælger ikke som sådan kan dokumentere – eksempelvis en CEO-optimering af en hjemmeside uden samtidig tilkøb af søgeord – så er det et tomt produkt, der skal leveres. Det er lovligt at indgå en sådan aftale, selvom du som kunde intet får ud af det.

Et godt eksempel på et tomt produkt er optimering af google-profiler, som eksempelvis Danske e-profiler ApS udbyder. Virksomheden kan ikke dokumentere en egentlig arbejdsydelse, men fastholder naturligvis, at de har været på profilen for at se, om noget skulle opdateres - hvad de formentlig også har.

Hvis intet skal opdateres (da alt fra adresse til telefonnummer og hjemmeside er korrekt), så har de leveret deres ydelse; og skal derfor også have de 2.-3.000 kr. som dette ”tjek” koster.

På kant af straffeloven at skrive "permanent lukket" - politianmeldelse?

I tilfældet med Danske e-profiler viste det sig også, at der blev anvendt en ret speciel inkasso-teknik: Medlemmet, der havde accepteret aftalen med virksomheden, forsøgte at få kontakt til ledelsen, for at spørge ind til, hvad de havde foretaget sig på profilen.

Herefter blev medlemmet telefonisk oplyst, at sagen blev overdraget til inkasso, hvorefter medlemmet betalte. Dette afholdt dog ikke Danske e-profiler fra at lave en svinestreg ved at ændre medlemmets google-profil således, at der stod ”permanent lukket”; noget, der først blev ændret efter knap 2 uger og skabte en del utryghed blandt medlemmets kunder.

Dette er så grelt, at det er på kant af straffeloven, da Danske e-profiler udøvede selvtægt ved at skrive "permanent lukket". Det er op til det enkelte medlem selv at foretage politianmeldelse heraf. 

Sagen viser, at en lang række virksomheder har lunkne forretningsmetoder, der på mange måder overskrider lovgivningen – også selvom de har en aftale, som de kan dokumentere. Derfor skal man være varsom, når telefonsælgere ringer.

Sådan undgår du at falde i fælden

Anbefalingen fra Dansk Bilbrancheråd er klar: Vær på vagt overfor den type af sælgere – har du først sagt ”ja” et par gange i sådan et sælgeropkald, så er der en god chance for, at du uforvarende kommer til at købe et eller andet senere i samtalen.

Husk også, at du som virksomhed kan frabede dig reklamehenvendelse på cvr.dk; det er den såkaldte reklamebeskyttelse. Det indebærer, at dine grundoplysninger fra cvr-registreret ikke må anvendes til markedsføring. De oplysninger, der indhentes direkte fra din hjemmeside må gerne anvendes; men det er den, der markedsfører sig, der skal kunne vise, at oplysningerne er indhentet på lovlig vis.

Henvendelse

For yderligere kan juridisk konsulent, advokatfuldmægtig Rasmus H. Hansen kontaktes på rsh@dbr.dk/22924399 eller juridisk chef, Johanne Berner, jbh@dbr.dk/22415103.