Antallet af prisrettelser (nedjustering af prisen) er nu oppe på det niveau, som vi så før sommerferien. Det på trods af, at det gennemsnitlige udbud af brugtbiler er faldet med fem procent fra juni til starten af oktober.
Det er fortsat især ældre dieselbiler og benzinbiler med store motorer, der rettes i pris, men også nyere SUV’er, MPV’er og mellemklassestationcars rettes i et omfang, der ligger over deres repræsentation i markedet.
Det er interessant, at liggedagene på bilerne fortsat falder.
Ellers så fortsætter udbuddet og omsætningen af nyere brugte elbiler og plug-in hybrider med at stige, ligesom antallet af visninger af plug-in hybrider og elbiler er markant stigende.
I korte træk for uge 40:
Der var 698.000 besøgende i uge 40, og interessen holder et stabilt højt niveau. Udbuddet steg yderst marginalt til 51.600 biler i alt, liggedagene er på 51 dage i snit. Der var 2.098 prisrettelser med 6.739 kr i snit.
Prisindekset lå i sidste uge på indeks på 111, en smule over niveauet for uge 39 (stigning på ét procentpoint).
Udbuddet af B2B biler er faldet med yderligere ét procentpoint i forhold til sidste uge til indeks 95.
Der er pres på alle led i kæderne for at skaffe brugte biler, og det kan være svært at finde nok.
Det betyder, at der handles mange biler over landegrænserne, hvilket går begge veje. Det vil sige både ind og ud af Danmark. Der er fortsat stor søgning på opkøb af udenlandske biler.
I B2B segmentet mærker vi stor fokus på at opkøbe hybrid- og el-biler på auktionerne.
Det mærkes tidligere, at der udleveres færre nye biler, og at der dermed kommer færre indbytningsbiler ind.
Vi mærker en stigende aktivitet og fokus fra forhandlere, importører og platforme for at have et stærkt digital setup på C2B.
Derfor er der fortsat stigende aktivitet i markedet og god kundetrafik, hvilket betyder at vores aktivitet på antallet af garantipriser ligger højt.
Vi er derfor, som i sidste uge, oppe i et højt og stabilt indeks 138 for den forgangne uge.