Det er tilsyneladende en blivende opgave for Dansk Bilbrancheråd og vore medlemmer, at monitorere markedet og påtale usaglig markedsføring, som alene har til formål at miskreditere konkurrenterne på et illoyalt og ulovligt grundlag.
Denne gang havde vågne medlemmer fra Nordsjælland og Fyn spottet, at et større autoriseret bilhus med afdelinger på Sjælland, Fyn og det sydlige Jylland, havde indrykket en lille videofilm på Youtube, Facebook samt egne hjemmesider. Videoen viste en filmatisering af den gamle traver ”hvis din bil var et fly…”.
Dansk Bilbrancheråd har på baggrund af medlemshenvendelsen afsendt en påkravsskrivelse med krav om, at videoen straks blev taget ned, og i modsat fald ville der blive indgivet stævning på krav om fjernelse, dementi og godtgørelse.
Det pågældende autohus har på baggrund af rådets skrivelse taget videoen ned, og dermed slutter sagen for vores vedkommende.
Ny sag under opsejling
Knapt var blækket tørt efter ovenstående sag, før den næste dukkede op i horisonten. Denne gang fremturer et større dansk bilmærke i luksussegmentet med en påstand om, at ”…det kun er på et autoriseret værksted af deres mærke, at man kan være sikker på, at kvaliteten altid er i top”. Denne sag ligger aktuelt til juridisk vurdering blandt rådets advokater.
Mængden af sager viser med al tydelighed, at det, som nævnt, er en konstant opgave at monitorere markedet. Hvis du støder på tilfælde af usaglig markedsføring, så kontakt advokat Jesper Juhlin på jsj@dbr.dk. Husk at dokumentere markedsføringen med links og screenshot. Hvis annoncen er trykt eller i radioen, så dokumenter også gerne mediet samt tidspunkt for indrykningen.
Hvis vi vurderer, at annoncen overtræder gældende markedsføringsret, vil Dansk Bilbrancheråd som udgangspunkt rette henvendelse til afsenderen, hvilket i de fleste er tilstrækkeligt. Hvis ikke, vil vi ikke tøve med at indbringe sagerne for domstolene.
For yderligere kontakt Jesper Juhlin på telefon 22 92 43 99