Så foreligger Bilbasens og Bilinfos månedsrapport for januar måned.
Isoleret set, så klarer brugtbilmarkedet sig bedre end nybilmarkedet, der faldt 45% i omsætning YoY. Men et fald på 16,8% for brugtbilmarkedet er stadig bekymrende. Det skal også bemærkes, at premium-segmentet er præget af markante prisfald som følge af afgifts- og prissænkningerne efter L129. Samtidig stiger udbuddet, og det samme gør liggedagene. Alt i alt en bekymrende udvikling. Eneste segment, der er i stigning er de elektrificerede biler i form af el- og plug-in hybrider, der fortsat har lave liggedage og meget høj interesse i form af visninger på Bilbasen.
Anbefalingen herfra er at have ekstraordinær fokus på prissætning og ikke mindst priskorrektioner, hvis man overvejer at sætte priserne ned. Erfaringerne fra de store afgiftsomlægninger i 2015 og 2017 var, at de forhandlere, der satte priserne ned først i forhold til de relevante biler, tog de mindste tab og havde de korteste liggedage.
Det er også værd, at bemærke, at i 2017 var brugtbilmarkedet først i balance syv måneder efter L4 blev indført.
Kort om januar måned 2021. Antallet af brugtbiltransaktioner i januar var 16,8% lavere end januar 2020, og faldt ligeledes marginalt i forhold til omsætningen i december 2020.
Vær opmærksom på, at Bilbasen og Bilinfo i løbet af kort tid afholder et webinar, hvor vi kigger detaljeret ind i markedsforandringerne som følge af L129 – der kommer snarest en indbydelse ud.
Markedsrapport for uge 5
Prisrettelser og udbud stiger fortsat, og liggedagene holder et højt niveau. Det vidner om et generelt lavere niveau af aktivitet på brugtbilmarkedet, end vi så i efteråret 2020. Der er dog fortsat en høj grundlæggende interesse for brugtbilmarkedet i form af antallet af besøgende på Bilbasen.
I uge 5 fortsatte prisrettelserne i premiumsegmenterne på tværs af drivlinier. Det interessante er, at efterhånden er hele udbuddet af plug-in hybrider i premium-segmentet stort set rettet i pris.
Prisudviklingen i de enkelte segmenter tager udgangspunkt i , at indeks 100 er lig med gennemsnittet for Q4 2020.
For biler i prisklassen 300.000 til 500.000 kr er prisindekset nede i 93,7 og for de relevante plug-in hybrider i prisklassen er prisindekset 93,1.
Det generelle prisindeks er i 98,8. Der blev rettet tæt på 2.500 biler ned i pris i sidste uge. Af dem var 552 fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo. Dermed fortsætter prisrettelserne i premiumsegmentet det høje niveau, set i forhold til deres nominelle andel af markedet.
Som i uge 5 er det ikke kun plug-in hybrid-modellerne i nyere årgange, der rettes ned i pris. Det samme sker for andre drivlinier på modellerne.
Og prisrettelserne har fortsat ikke den store effekt på biler over 36 måneder, men der kan også konstateres en begyndende tendens med prisrettelser i de ældre premiumbiler.
I korte træk: Der var 707.000 besøgende i uge 5, dermed holdt antallet af besøgende et solidt, højt niveau. Udbuddet steg marginalt til 58.100 forhandlerbiler, liggedagene holdt níveau på 58 dage i snit. Prisrettelserne – steg til tæt på 2.500 stk.
Markedskommentar fra Autoproff for uge 5, 2021
AUTOPROFF B2B PRISINDEKS:
Prisindekset er forblevet på indeks 105. Udbuddet af B2B biler ligger nu på et stabilt niveau på ca. 85% af det normale udbud. Det er begrundet af de faldende udleveringer af nye biler, men vi mærker dog, at der igen udleveres flere nye biler igen, og at nogle producenter ikke er så hårdt ramt på leveringstiden.
UDBUD/EFTERSPØRGSEL:
Der er god efterspørgsel efter brugte B2B biler, men det lavere udbud som følge af de manglende nyvognsudleveringer betyder et skævt forhold mellem udbud og efterspørgsel. Vi har i den forgange uge haft godt salg af brugte hybrid og elbiler fra vores andre markeder til hhv. Danmark og Holland.
GARANTIPRISER/MARKEDSAKTIVITET:
Online demonstrationer og fremvisninger er nu blevet hverdag hos de danske bilforhandlere, og derfor er vi tæt på normale niveauer for garantipriser, og i den forgange uge har vi igen været oppe på indeks 100. Der er ligeledes et øget antal vurderinger på de C2B sites vi supporterer, hvilket viser at privatkunderne er i markedet, men blot i en digital proces.