Fredag d. 4. december kl. 16 fik vi den første forenkling af afgiftssystemet for køretøjer i Danmark siden bilafgiftssystemet blev indført i 1925. Intet afgiftssystem er perfekt, især ikke L4, men det er klart at forenklingen har været tiltrængt, og det er her at vi ser det største overordnede aftryk fra Transportskommissionens arbejde.
Der er vindere og tabere som konsekvens af omlægningerne – men det er for tidligt at drage nuancerede konklusioner, da markedsdannelsen først lige finder sted, og det er min vurdering, at markedet først vil sætte sig i et bredt perspektiv i løbet af 5-7 måneder ligesom vi så det med L4 i 2017-2018.
Dernæst så vil en række af konsekvenserne af omlægningerne i forhold til brugtbilmarkedet blive afbødet af det markante underudbud, som vi vil se fortsætte ind i 2021.
I den kommende tid producerer Bilbasen og Bilinfo fortsat ugerapporterne og månedsrapporterne (november måned kommer i morgen), og så laver vi mellem jul og nytår den første overordnede analyse, hvor vi kigger på nybilspriserne og brugtbilspriserne efter L? (vi har endnu ikke set hvad det nye afgiftskompleks hedder).
I korte træk: Der var 656.000 besøgende i uge 49. Det er et lille fald i forhold uge 48. Udbuddet steg til 56.200 forhandlerbiler, liggedagene holdt sig på 55 dage, og antallet af prisrettelser – omkring 2.600 stk – steg marginalt i forhold til den foregående uge.