Dieselbilsejere kan nu igen i en kort periode få en forhøjet skrotningsgodtgørelse, hvis de skrotter deres gamle dieselbil, indregistreret første gang før 2006. Puljen genåbner 24. februar 2020.
Fra 24. februar 2020 hæves skrotningsgodtgørelsen midlertidigt for dieselbiler, indregistreret første gang før 2006, til 5.000 kroner mod de 2.200 kroner, der normalt gives i skrotningsgodtgørelse for person- og varebiler.
Der er afsat 26 millioner kroner i dieselpuljen, som udbetales efter først-til-mølle. Det betyder, at forhøjelsen af skrotningsgodtgørelsen til 5.000 kroner falder bort, i det øjeblik puljen er brugt. I det tilfælde får ansøgeren udbetalt den almindelige skrotpræmie på 2.200 kroner.
Den særlige pulje til udbetaling af forhøjet skrotningsgodtgørelse på ældre dieselbiler er kun åben for ansøgninger i en begrænset periode og lukker senest 31. marts 2020. Derfor gælder det for dieselbilsejerne om at være hurtige.
Puljen blev opbrugt på meget kort tid, da den var åben i 2019. Miljøstyrelsen forventer, at det kommer til at gøre sig gældende igen, når puljen genåbner. Det bliver formentligt et spørgsmål om få uger, før puljen er brugt op.
Hvis man ønsker at skrotte en bil, skal den afleveres hos en godkendt ophugger. Hos ophuggeren udfyldes en diesel-attest sammen med en traditionel skrotningsattest, og begge papir-attester sendes derefter samlet til Miljøordning for Biler. For at have ret til en skrotningsgodtgørelse på 2.200 eller 5.000 kroner, skal bilen være afmeldt i Motorregistret. Man kan med fordel kontakte en godkendt autoophugger, som kan hjælpe med afmelding.