Fra den 1. januar vil de danske benzinselskaber iblande 10 % bioethanol i istedet for de nuværende 5 % i danskernes benzin. Formålet er at gøre bilparken grønnere, og den tilsatte bioethanol vil ikke have den store praktiske betydning for bilisterne. Det skriver Drivkraft Danmark i en pressemeddelelse.
Ændringen i mængden af tilsat bioethanol sker for at opfylde en EU-målsætning om 10 % vedvarende energi i transporten i 2020. Formålet er at gøre transporten lidt grønnere:
Forklaringen er ifølge Michael Mücke Jensen, teknik og miljøchef i Drivkraft Danmark , at "fordi der nu kommer dobbelt så meget bioethanol i benzinen, vil der også blive udledt mindre CO2. Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra de nuværende E5 til E10."
Langt de fleste af de benzinbiler, der kører rundt i Danmark, er godkendt til at køre på E10. E10 er bare den nye standard i stedet for E5.
Omkring 5 % af bilparken er ikke godkendt til E10. Det er typisk ældre biler (fra 1990’erne) eller nogle af de første modeller med turbo-indsprøjtning. Biler fra 2011 og frem er godkendt til E10.
Er bilen ikke godkendt til E10, kan der fortsat tankes E5 på tankstationer i hele landet.
Mere information og svar på spørgsmål på denne side,hvor der også er en liste over bilmærker.
Baggrund: I EU’s VE-direktiv er der et krav om minimum 10 % vedvarende energi i transporten i 2020. Direktivet opfyldes i Danmark via Biobrændstofloven, og derfor går vi fra 1. januar 2020 fra det nuværende E5 til E10 som standard i benzinen. Her hvad Dansk Energi skriver om EU's direktiv om vedvarende energi det såkaldte VE-direktiv: 10 spørgsmål og svar om EU's nye direktiv for vedvarende energi
Benzinselskaberne begyndte i 2010 at blande bioethanol i den danske benzin – det er den E5 standard, vi har haft indtil nu.