Et stigende antal virksomheder tilbyder salg af elektriske køretøjer baseret på historiske køretøjer som donorer. Det vil typisk sige, at hele motorenheden udskiftes til en elektrisk enhed, og strømmen lagres på batterier.
Bilen ligner fortsat det, den var engang, men nu uden den forbrændingsmotor, den blev født med. Nogle af fabrikanterne har oven i købet haft succes med at få godkendt ombygningen under det originale chassisnummer fra donorkøretøjet på trods af, at hele chassiset, mere eller mindre, bliver skiftet.
En ret smart løsning, hvis man ser på den gennem miljømæssige 'grønne' briller, men køretøjet er blevet til en bastard og fortaber derfor sin status som historisk køretøj.
Ombygning af historiske køretøjer fra deres originale forbrændingsmotorer til elektrisk drift, er ikke i overensstemmelse med FIVA’s definition på et historisk køretøj. Ændringen vil endvidere ikke kunne udføres i overensstemmelse med Torino Charteret, og vil ikke indfri målet om bevarelse af de historiske køretøjer. Og fortaber derfor som nævnt sin status som historisk køretøj.
FIVA står for Fédération International des Véhicules Anciens og er en international paraplyorganisation for veterankøretøjer. Herhjemme er fx Motorhistorisk Samråd medlem af FIVA.
Læs mere om FIVA's holdning til den form for ombygninger på Motorhistorisk Samråds hjemmeside.