En af verdens sværeste og stejleste styrtløbsløjper ligger på bjerget Hahnenkamm i Østrig og er kendt under navnet Streif. At stå på ski ned ad den stejle piste er slemt nok, så hvorfor overhovedet overveje at køre op ad pisten? Tjo, hvis man nu har en elbil som en Audi e-Tron og virkelig tror på, at den kan klare den 27 procents stigning som Streif udfordrer med hvorfor så ikke.
Nå ja, de 27 procents hældning overgås dramatisk på løjpens stejleste stykke, der med tilnavnet Mausefalle bryster sig af en hældning på ikke mindre end 85 procent. Når styrtløberne når Mausefalle, har de opnået en hastighed på cirka 110 km/t og letter fra jorden i et kæmpehop på omkring de 80 meter.
Den kommende elbil har allerede gennemfært en række utfordringer det seneste år. For det første er det vigtigt at få testet bilen grundigt og for det det andet, så er lidt reklame naturligvis aldrig af vejen.
- Vi har allerede bevist det meste af den elektriske SUV sidste år i en række Audi e-tron ekstreme begivenheder. Fra Pikes Peak (hillclimb-løb i USA) til konvojkørsel på Namibias saltsletter til til lynopladning i et højspændings strømbur i Berlin, siger Peter Oberndorfer, chef for produkt- og teknologikommunikation.
Han synes derfor det er fint at give den lidt strøm på den stejle Mausefalle - og altså op istedet for den normale rute nedad. Denne e-Tron er specialudrustet med bur, sekspunktseler og en sikkerhedssnor for at hindre, at bilen ryger som en sten ned af bjerget, hvis noget går galt.
Hertil kommer to elmotorer på bagakslen og en enkelt på forakslen som tilsdammen yder tæt på 500 hk og sikrer bilen et drejningsmoment på hjulene på 8.920 Nm. Endelig havde denne e-Tron monteret specielle hjul med nogle frygtingydende pigge.
- At køre op ad en 85 procent stigning virkede umuligt til at starte med, siger svenske Mattias Ekström, som er tidligere rallycross verdensmester og to gange DTM-mester.
Se billeder i artiklen og en video her.