Sverige overvejer at forbyde salg af Tesla

Svenske myndigheder arbejder på i en periode at forbyde salget af Teslaer på grund af sikkerhedsrisici. Det skriver skriver Svenska Dagbladet.

Problemet er, at bilernes software bliver opdateret udenom myndighedernes kontrol, og at de aktuelle opdateringer kan gøre bilerne selvkørende.

Af sikkerhedshensyn

I et halvt år vil der ikke rulle nye Teslaer ud fra svenske forhandlere, hvis svenske myndigheder iværksætter artikel 29 i EUs forordning om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer af hensyn til sikkerhedshensyn.

Teslas Model S fra 2015 er udstyret med otte kameraer, tolv sensorer og en radar.

Med andre ord har bilen alt det nødvendige udstyr, der skal til for, at den kan blive selvkørende. Det eneste, der mangler, er styresystemet.

Trådløs opdatering

Som det eneste bilmærke opdaterer Tesla sine styresystemer trådløst udenom myndighedernes kontrol. Derfor frygter Transportstyrelsen i Sverige, at der lige pludselig kan dukke selvkørende biler op på vejene, der kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko.

- Vi har en artikel 29-procedure på Tesla. Det betyder, at vi undersøger, om Sverige bør stoppe Tesla fra at sælge biler i seks måneder, hvis der er en alvorlig trafiksikkerhedsrisiko, siger Anders Gunneriusson fra Transportstyrelsen i Sverige til Svenska Dagbladet.

Artikel 29 referer til en EU-regel, som tillader medlemslande at stoppe salg af bilmodeller, hvis de udgør en sikkerhedsrisiko – også selv om bilerne er godkendte i EU. Det skriver Belingske.dk.

Typegodkendt i Holland

Udfordringen for myndighederne er netop, at Teslas biler allerede er typegodkendt i Holland. Når en bilmodel er godkendt i ét EU-land, gælder godkendelsen i hele EU og som regel i hele modellens levetid.

Derfor har svenske myndigheder, såvel som danske, ikke autoritet til at godkende eller underkende Teslas software-opdateringer.

I en mail Svenska Dagbladet har fået indsigt i, skriver den svenske Transportstyrelsen til hollandske myndigheder, at Teslas autopilotsystem "ser ud til at være (…) nærmest selvkørende," og at styrelsen ikke mener, at systemet overholder gældende lovgivning.

Transportstyrelsen har fået besked om, at reglerne for typegodkendelse er øverste lovgivning på området. Den eneste mulighed for medlemsstater er derfor at bremse salget af Teslaer midlertidigt gennem artikel 29.

Rammer ikke ibrugtagneTeslaer

Indgrebet vil dog ikke fjerne de Teslaer, som allerede kører på det svenske vejnet.

Tesla Motors kommunikationschef i Sverige, Maria Lantz skriver i en mail til Svenska Dagbladet.

"Tesla understreger, at alle opdateringer, der introduceres i Europa, er fuldt ud harmoniserede med alle EU’s typegodkendelseskrav."