Efter hårdt pres fra blandt andre Dansk Bilbrancheråd fremsatte regeringen i foråret et vækstudspil, der omfattede at hæve reparationsgrænsen fra 65 til 75 procent.
Dengang sagde direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen:
- Et fantastisk initiativ, der gavner beskæftigelsen på de danske bilværksteder. Både vores egne og andre undersøgelser peger på, at en højere reparationsgrænse vil betyde mindst 300 nye arbejds- og lærlingepladser hos værksteder og andre bilvirksomheder.
Nu bliver der sat handling bag ordene, og de gældende reparationsgrænseregler for personbiler på fuld afgift ændres med virkning fra den 1. januar 2019.
De nye regler vil gælde for køretøjer, der bliver skadet den 1. januar 2019 eller senere.
* Personbiler på fuld afgift kan repareres afgiftsfrit op til 70 % (tidligere 65%) af handelsværdien.
* Personbiler på fuld afgift, hvor skaden er opgjort til mere end 70% (tidligere 65%) af handelsværdien betegnes som totalskadede.
* Personbiler på fuld afgift, hvor skaden er opgjort til mere end 60% og indtil 70% (tidligere 55% og 65%) af handelsværdien. Her kan der være tale om genopbygning.
NB! Bagatelgrænsen på 25.000 kr. er ikke blevet ændret.