Står det til skatteminister Karsten Lauritzen (V) skal der ændres på bilforhandleres nuværende mulighed for selv at sætte prisen på biler, der eksporteres til udlandet.
I september 2018 iværksatte skatteministeren en evaluering af eksportgodtgørelse på køretøjer, der eksporteres til udlandet, herunder af selvanmelderordningen. Det skete blandt andet efter, at DR-programmet Kontant afslørede, hvordan en bileksportør via selvanmelderordningen overfor Skat vurderede værdien af en Saab fra 1999 skyhøjt til 75.000 kroner.
På baggrund af denne selvanmeldte prisfastsættelse fik eksportøren udbetalt 32.000 kr. i eksportgodtgørelse for den gamle Saab, der havde kørt 389.000 km.
Kontant fik siden bilen vurderet af to eksperter. Ifølge dem var bilens reelle værdi kun 21.500 kr. På baggrund af det beløb, skulle eksportøren kun have haft udbetalt 3.465 kr. i eksportgodtgørelse. Eksportøren har altså svindlet Skat for 28.535 kr. på én enkelt bil.
Før 2006 blev alle biler, der skulle eksporteres, kontrolleret af SKAT’s egne vurderingsmænd. Dengang lå eksporten på ca. 4.500 biler om året.
Da Skat afskaffede kontrollen og indførte selvanmelderordningen, skete der en nærmest eksplosiv stigning i antallet eksporterede biler til 30.000 i 2006 og 63.000 biler i 2007. En fjortendobling på kun to år, hvilket ikke fik SKAT til at genindføre kontrollen.
Mediet Finans har også afdækket, hvordan nogle bilforhandlere snyder med vurderingerne, når biler eksporteres til udlandet. I 2016 afslørede Skat således snyd for 36,6 millioner kroner svarende til, at der blev snydt for 14.000 kroner med hver eneste eksportbil, som Skat kontrollerede.
- Vi skal på ingen måde acceptere, at der er nogle, der forsøger at omgå reglerne, udtaler skatteministeren i en pressemeddelelse.
Ministeren varsler allerede nu , at han har svært ved at se ordningen fortsætte i sin nuværende form.
- Jeg lægger stor vægt på, at vi gør det nemt for virksomhederne at betale skatter og afgifter, men der er en hårfin balance i forhold til, at det omvendt ikke bliver nemt at omgå reglerne. Derfor kan jeg allerede nu sige, at selvanmelderordningen, som vi kender den, den har jeg svært ved at se for mig kommer til at fortsætte, lyder det fra Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.
Karsten Lauritzen bad i den forbindelse Skatteministeriet og den nye Motorstyrelse om at se grundigt på, om selvanmelderordningen kunne fortsætte i sin nuværende form, eller om der er behov for at ændre eller helt afskaffe ordningen.
Skatteministeren gjorde det ved samme lejlighed klart, at han ville skærpe sanktionerne markant over for dem, der forsøgte at omgå ordningen, og at regeringen ville fremsætte et lovforslag, der gav bedre mulighed for at nægte, at virksomheder kan blive registreret og godkendt til at bruge ordningen.
Motorstyrelsen har allerede holdt møde med bilbranchen heriblandt Dansk Bilbrancheråd om et nyt ”semi-automatisk værdifastsættelsessystem”, idet den nye styrelse ser store udfordringer i den nuværende ordning.
Evalueringen ligger færdig i begyndelsen af den kommende uge, og skatteministeren har derfor netop indkaldt Folketingets partier til at drøfte ordningen torsdag den 15. november. Ministeren vil afvente den samlede evaluering, der bl.a. forholder sig til regelefterlevelsen på området, inden han drager sine politiske konklusioner.