De 15.000 der har forudbestilt den store Tesla-udfordrer Audi e-tron kommer til at vente lidt længere, end de havde forestillet sig.
Audis store eldrevne SUV, som blev lanceret under stor mediebevågenhed for en måneds tid siden, er ramt af startproblemer. Bilens software er ikke helt køreklar endnu, og Audi forventer, at det vil forsinke bilen med fire uger, mens andre kilder taler om ”op til flere måneder”.
Det har en talsperson fra Audi bekræftet over for det tyske magasin Bild am Sonntag.
Audi oplyser ikke noget om karakteren af softwareproblemerne, men fortæller, at softwaren er blevet opdateret så meget, at den tyske producent har været nødt til at skaffe sig en ny godkendelse fra myndighederne, før bilen er salgsklar.
Udover problemer med softwaren er Audi også løbet ind i uenigheder med den sydkoreanske batteriproducent LG Chem. LG vil have op til 10 procent mere for batterierne til e-tron end oprindelig aftalt, og det er Audi ikke overraskende utilfreds med. Baggrunden for at hæve prisen er en stærkt øget efterspørgsel.
Audi e-tron ses af mange som det første seriøse bud fra en europæisk bilproducent på en udfordrer til den amerikanske elbil Tesla.
E-tron, der i størrelse ligger mellem Q5 og Q7, byder på firehjulstræk, rækkevidde på 400 kilometer efter den nye målemetode WLTP og to elmotorer, som tilsammen yder 408 hestekræfter.
Prisen for Audi e-tron lander ifølge FDM på 1.130.000 kroner herhjemme, fordi afgiften for elbiler (måske) stiger fra 20 til 40 procent 1. januar. Sidste nyt fra afgiftsfronten er, at regeringen i et samråd for en måned siden erklærede sig parat til at se på, om den nuværende lave afgift skal fortsætte.