Audi-salg styrtdykker

Foto: Audi

På trods af tyskernes ry for grundighed er det gået galt for Audi med overgangen fra den gamle testmetode for brændstofforbrug og udslip NEDC til den nye WLTP.

Mens franske PSA havde forberedt sig godt har de tyske mærker kæmpet betydelig hårdere – og det gælder altså ikke mindst Audi. Her har strategien været at få solgt ud af de gamle NEDC-godkendte biler, inden overgangen til WLTP den 1. september.

For få biler

Problemet med den strategi var, at der ikke har været tilstrækkeligt med biler ude hos forhandlerne, hvilket har ramt de europæiske salgstal hårdt.

Ikke mindre end 55,5 procent er de europæiske salgstal for Audi faldet med i september ved sammenligning med samme måned sidste år. Fra 83.706 solgte biler i september 2017 til 37.200 solgte biler i september 2018.

Hjemme i Tyskland, Audis største marked i Europa faldt salget med godt 69 procent til et totalt salg på bare 6.866 biler.

Kina redder salget

Også i alle de andre store europæiske markeder oplevede Audi mere end en halvering af salget, men takket være Kina er det ikke kun krise. I det store land mod øst gik salget frem med 12,5 procent, og Kina blev med 65.767 solgte biler det klart største marked for Audi i perioden.

I USA steg salget med 1,2 procent i september. Med et salg på19.350 solgte biler var det den 93. måned i træk, at Audi i USA har haft rekordsalg.

Totalt faldt salget for Audi med 22 procent svarende til 139.150 solgte biler. I år har Audi leveret i alt 1.407.700 biler over hele verden, hvilket er 2 procent mere sammenlignet med året før.

Kilder: Audi og Bil24.no