Diesel og benzin skal udfases, og om 12 år skal der køre mindst en million "grønne" biler på de danske veje. Det var en af de mest markante udtalelser i statsministerens åbningstale, som han holdt i forbindelse med åbningen af Folketinget i dag. Dansk Bilbrancheråd har følgende kommentar til udtalelsen:
- Det er bestemt fornuftigt, at de her klimamål nås, og vi skal selvfølgelig alle bidrage. Når det er sagt, så er det afgørende vigtigt, at et stop for salg af benzin- og dieselbiler bliver gennemført på en måde, så det ikke rammer de tusindvis af værksteder, som lever af at sælge, servicere og reparere bilerne, siger Eriks S. Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd, der repræsenterer knap 2.000 mærkeuafhængige værksteder over hele landet.
Dansk Bilbrancheråd vurderer ligesom SMVdanmark, at landets mange bilværksteder og -forhandlere går en usikker tid i møde, hvor varelager, opbyggede kompetencer og udstyr vil falde i værdi i takt med, at det her bebudede lovindgreb nærmer sig en realisering.
Der bliver solgt meget få elbiler i Danmark, og en af årsagerne er, at teknologien ikke er god nok endnu.
- Her tænker jeg for eksempel på rækkevidde, lange tankningstider og manglende mulighed for påhængskøretøjer, og så er elbiler stadig for dyre, siger Erik S. Rasmussen, som tilføjer:
- Og så er det i øvrigt en særdeles, ja nok urealistisk ambitiøs målsætning at ville skifte en stor del af den danske vognpark ud på så forholdsvis få år. Til slut er det værd at minde om farligheden af at hoppe med på en trend, der nærmest minder om et kapløb mellem de europæiske landes politikere om at være først med at afskaffe konventionelle køretøjer. Husk eksempelvis, at landets brændeovne udleder mere CO2 end den samlede vognpark – hvor er det lige, fokus er?
Om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en el-bil eller anden form for nul-udledningsbil, mener regeringen.
- Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark.
Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå. Men netop derfor skal vi forsøge. Regeringen vil tage de første skridt i et nyt luft- og klimaudspil, som vi præsenterer i næste uge, siger statsministeren.
Mediet Finans.dk har i halen på statsministerens ambitiøse udmelding regnet ud, at det betyder, at danskerne skal købe 230 elbiler om dagen - i de kommende 12 år!
Alene 500.000 elbiler på vejene i 2030 vil kræve, at danskerne fra nytår og 12 år frem hver eneste dag køber mere end 114 elbiler – eller omkring fem elbiler hver eneste time døgnet rundt. Og så er der ikke taget højde for, at elbiler solgt først i 2020'erne ikke holder evigt, skriver Finans.dk.
Åbningstalen:
Læs hele statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) åbningstale på Statsministeriets hjemmeside
Lars Løkke Rasmussen opfordrede i sin tale Folketingets partier til at stå sammen om at bekæmpe klimaforandringerne.
Allerede nu er der på Christiansborg bred opbakning fra oppositionen til at lukke for salget af biler drevet af de fossile brændstoffer benzin og diesel.
Tilbage i april kom Socialdemokratiet med et forslag om at standse salget af dieselbiler i 2030, og S-formand Mette Frederiksen og Københavns overborgmester Frank Jensen foreslog samtidig, at ældre dieselbiler skal udfases, og at det københavnske vejnet skal være dieselfri zone.
Alternativet spillede i 2016 ud med en endnu mere ambitiøs udløbsdato for dieselbiler, der hed år 2025.
I perioden 1. januar 2016 til 31. juli 2018 blev der i alt indregistreret 2.585 nye elbiler i Danmark. Salget gik næsten i stå, da regeringen efter en periode uden registreringsafgift på elbiler igen gradvist begyndte at pålægge elbilerne registreringsafgift.