Energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) er skeptisk over for Klimarådets forslag om at give et direkte tilskud på minimum 50.000 kroner til at købe en elbil for at få gang i salget.
Klimarådet anbefaler tilskud til i alt 100.000 elbiler frem for den nuværende sænkede registreringsafgift, der indtil videre ikke har fået de elbiler ud på vejene i stort tal.
De første 20.000-30.000 elbiler skal ifølge Klimarådet støttes med minimum 50.000 kroner. Derefter skal tilskuddet trappes ned, men tilskuddet er afgørende for at nå rådets vision om en halv million elbiler på de danske veje i 2030.
Lars Chr. Lilleholt erklærer sig over for Ritzaus Bureau enig i retningen.
- Vi skal have flere lav-emissionsbiler i Danmark, siger han til nyhedsbureauet ifølge Berlingske.
Men derefter lister ministeren, hvad han beskriver som »udfordringer« i forslagene fra Klimarådet.
Den første gælder netop tilskuddet, som han vil regne mere på.
- Giver det en tilstrækkelig CO2-reduktion at bruge 2,7 milliarder kroner på at give et direkte tilskud til de mennesker, der køber en elbil? Det er jeg ikke overbevist om, siger Lars Chr. Lilleholt til Ritzau.
Han er, konkluderer nyhedsbureauet, ikke imponeret over, hvilke resultater et fradrag i registreringsafgiften hidtil har medført.
- Der er ingen registreringsafgift på de helt små og mellemstore elbiler. Alligevel må vi konstatere, at der ikke er sket noget massivt med salget i Danmark. Derfor skal vi kigge på andre ting. El-ladestandere. Muligheder for at parkere med elbiler. Muligheder for at køre i busbaner, lyder det fra ministeren.
At sætte 2030 som udløbsdato for at sælge nye benzin- og dieselbiler herhjemme er heller ikke ministerens kop te. Han mener ikke, at elbiler endnu for alvor kan erstatte de fossildrevne biler.
Regeringen vil i løbet af efteråret fremsætte en klimaplan, som skal få styr på udslippet af drivhusgasser fra først og fremmest landbrug og biler. Både Lars Chr. Lilleholt og statsminister Lars Løkke Rasmussen har tidligere indikeret, at regeringens udspil kommer til at indeholde et afsnit om elbiler, men ikke, hvad afsnittet kommer til at handle om.