Audi stopper salget af biler med manuelt gear i USA, hvor det efterhånden er tæt på umuligt at opdrive en ny bil med en helt almindelig gearstang.
Det faldende salg af biler med en gearstang har fået Audi til at beslutte at stoppe med at sælge biler uden automatgear i USA fra og med 2019-modellerne. Det skriver den amerikanske avis USA Today.
Den sidste Audi-model med mulighed for at få en model med en gearstang bliver 2018-udgaven af A4 Sedan og A5 Coupe, fortæller Audis talskvinde Amanda Koons.
Selv om Audi altså tager livet af det manuelle gear, så er der fortsat gode muligheder for at få sig en ny bil, hvor man kan ”røre i benzinen” med en gearstang.
De fem bedst sælgende biler med manuelt gear i USA var i juli måned Chevrolet Cruze, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai Elantra og Jeep Wrangler Unlimited.
Uden for USA er det manuelle gear stadig det mest almindelige, fordi en manuel gearkasse er billigere at producere og nemmere at servicere.
Salget af biler med manuelt gear har været faldende i årtier, men det er gået rigtig stærkt de senere år. For seks år siden i 2012 havde 6,8 pct. af de solgte biler i USA manuelt gear. I år ventes det tal at falde til 3,5 pct, viser beregninger fra analysehuset IHS Markit.
Tidligere lød forsvaret for det manuelle gear, at det gav en bedre brændstoføkonomi, en hurtigere acceleration og en mere glidende kørsel. Men de argumenter holder heller ikke længere. Måske er den væsentligste årsag til, at det manuelle gear er uddøende, at automatgearet bare er blevet så uendelig meget bedre.
- Selv de bedste bilister kan med et manuelt gear ikke længere følge med de nyeste automatiske gearkasser, siger Mark Kielczewski, assisterende chefingeniør for General Motors’ nye 10-gears automatgearkasse og tilføjer:
- Gearkassen ved om bilen kører op eller ned ad bakke, om føreren er på en vej med mange sving, om biles køres aggressivt eller det modsatte. Uanset hvad, så vælger gearkassen det rigtige gear til enhver tid, hele tiden, siger den assisterende chefingeniør til USA Today.
Men selv om gearstangen er ved at blive kørt fuldstændig agterud, så skal automatgearkassen ikke føle sig på alt for sikker grund. Den kan inden alt for længe godt ende med at blive kvalt i alle sine tandhjul.
Og det er selvfølgelig fordi den elektriske bil, som nogle mener vil tage livet af biler med forbrændingsmotor, slet ikke har nogen gearkasse overhovedet.