To år vil skatteminister Karsten Lauritzen (V) udskyde brugen af et nyt våben overfor bilbranchens leasingselskaber. Det skriver flere medier heriblandt Jyllands-Posten.
Da regeringen og Dansk Folkeparti i september sidste år strammede reglerne for leasingbiler, blev tvungen brug af standardkontrakter fra flere sider fremhævet som effektivt våben i kampen for at dæmme op overfor leasingselskabernes overvældende kreativitet på afgiftsområdet.
Derfor er Dansk Bilbrancheråd uforstående overfor, at ministeren nu vil udskyde brugen af standardkontrakter til juli 2020.
- Det ærgrer os. Standardkontrakter er et vigtigt ben i hele forsøget på at få leasingmarkedet til at fungere konkurrencemæssigt fair, siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd, der er talerør for de frie autoværksteder, til Jyllands-Posten.
I et lovforslag forklarer Karsten Lauritzen udskydelsen med, at det er vanskeligt at udforme obligatoriske kontrakter, der ikke "vil være begrænsende for den frie konkurrence og aftalefriheden" mellem kunder og leasingselskaber.
2020 er godt nok langt ude i fremtiden. Men alternativet var helt at droppe standardkontrakterne.
Leasingindgrebet er først og fremmest Dansk Folkepartis koncept. Skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF) forklarer, at han gerne havde set, at Skat allerede nu havde indført standardkontrakter, fordi det alt andet lige vil give betydelig bedre muligheder for at sikre, at leasingselskabernes betaler de afgifter, de bør.
Når han alligevel støtter udskydelsen til 2020, skyldes det, at han ikke ser anden udvej, fordi ministeren på et møde før sommerferien slog fast, at tidsplanen ikke holdt.
- 2020 er godt nok langt ude i fremtiden. Men alternativet var helt at droppe standardkontrakterne, fortæller Dennis Flydtkjær til Jyllands-Posten.
Oprindelig var det meningen, at kontrakterne skulle have været taget i brug den 1. april i år, så det er ikke første gang, at skatteministeren udskyder brugen af de her standardkontrakter.