Ekspertgruppen bag den nye ungdomsuddannelse EPX har netop præsenteret sine anbefalinger til fagligt indhold, prøveformer og undervisning. Det er et udspil, vi i Dansk Bilbrancheråd ser som et skridt i den rigtige retning.
Vi har i Dansk Bilbrancheråd som bekendt arbejdet for EPX´en, siden reformkommissionen introducerede ideen om en ny ungdomsuddannelse med et faglært præg, der skulle gøre op med uddannelses-tunnelsynet og skubbe de unge i en faglært retning, i stedet for som hidtil, kun mod den akademiske verden.
EPX´en var helt fra begyndelsen, sammen med et højere karakterkrav på de almene gymnasieuddannelser, grundpillerne i den uddannelsespolitik, som vi i rådet udarbejde tilbage i 2023. En uddannelsespolitik vi har haft stor succes med at få gennemført sammen med vores samarbejdspartnere i SMVdanmark.
Siden da har vi haft et skarpt fokus på at præge selve indholdet af den kommende ungdomsuddannelse (EPX), og rådet har sikret sig, at vores væsentligste mærkesager er med i det udspil vedrørende EPX´en, som SMVdanmark udarbejde tilbage i november.
Et meget vigtigt udspil, idet vores samarbejdspartner SMVdanmark netop sidder med i den essentielle følgruppe bag ekspertgruppen, der skulle udarbejde anbefalingerne til den nye EPX.
Det var været meget essentielt for os at være med fra begyndelsen, når det kommer til udarbejdelsen af indholdet for denne nye afgørende ungdomsuddannelse EPX, sådan at vi kunne være med til at sikre at EPX´en rent faktisk også bliver den store positive forandring, vi hele tiden har håbet på.
Det udtaler chefkonsulent for uddannelse og rekruttering Lucas Hultgren, der netop sidder med dette område for rådet og uddyber;
Det er vi lykkes rigtig fint med og vi kan glædeligt konstatere, at mange af ekspertgruppens anbefalinger i høj grad ligner de krav, vi selv bar til bordet sammen med SMVdanmark.
Vores og SMVdanmarks 5 - iblandt flere - meget væsentlige krav var bl.a. følgende punkter nedenfor som glædeligt også er blevet ekspertgruppens egne anbefalinger;
1) AI, digital forståelse og teknologisk dannelse skal være en fast del af undervisningen.
2) Eksamen skal måle, hvad eleverne kan bruge deres viden til, ikke bare, hvad de kan huske. Praksisnære og projektorienterede prøveformer, der formelt sidestilles med STX. Det handler ikke om lavere niveau, men om højere relevans.
3) Håndværk skal prioriteres, i særdeleshed også økonomisk. Værkstedsfag er dyrere at drive end klassisk klasseundervisning. Værkstedsfag kræver materialer, maskiner og særligt udstyr.
4) EPX skal udbydes i hele landet, og det må og skal være en attraktiv uddannelse for alle unge.
5) Sidst men ikke mindst; én af de væsentligste faktorer at tænke ind, såfremt dette nye ungdsomsuddannelses-alternativ skal have succes, er, at det sociale skal tænkes ind fra første sekund. Der skal skabes sociale rammer, en kultur, fester og forhold, der kan konkurrere og være et ligeså attraktivt tilbud, som det de almene gymnasieuddannelser altid har været kendt for.
Vil du læse hele udspillet med alle ekspertgruppens anbefalinger, så læs mere her.
Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt chefkonsulent Lucas Hultgren på lth@dbr.dk eller tlf. 30200848.