De frie værksteder bliver mere og mere populære

Flere bilejere tilvælger de frie værksteder. Blandt andet på grund af prisen, men specielt også på grund af den gode service, hvilket de også mærker hos Undal Autoservice i Frederiksværk.

En ny analyse fra Epinion viser, at de frie værksteder vinder markedsandele.

De sidste par år har vi oplevet en markant stigning i antallet af kunder. Det mærker vi både på en travlere hverdag i værkstedet og på, at vi ser flere nye ansigter, der ofte kommer på anbefaling fra andre.

Det fortæller mekanikermester Anders Larsen fra det frie værksted Undal Autoservice i Frederiksværk om udviklingen i nye kunder gennem de seneste år, og fortsætter;

Kunderne er generelt blevet mere bevidste om, hvor de får mest værdi for pengene, og det gavner os frie værksteder.

Undal Autoservice er ikke det eneste værksted, der mærker denne tendens.

Nye tal fra Epinion, som har foretaget en markedsanalyse for Dansk Bilbrancheråd, viser, at halvdelen af forbrugerne nu ser fordelene ved de frie værksteder og vælger et af disse, når de skal have bilen på værksted.

Analysen viser helt specifikt, at 50% af bilejerne nu benytter sig af et frit værksted, mod 47% for to år siden. Det er en fremgang på hele 3 procentpoint.

Derfor vælger forbrugerne et frit værksted

Langt over halvdelen af bilejerne svarer, at de vælger et frit værksted, da de her får en bedre og mere personlig service.

Også prisen spiller ind for lige over halvdelen af værkstedsbrugerne, men udviklingen gennem de seneste to år går tydeligt mod, at prisen spiller en mindre rolle, og den gode, personlige service en større rolle. Hvilket også er noget, de oplever hos Undal Autoservice i følge Anders Larsen; 

Jeg tror, at kunderne vælger os, fordi vi kan tilbyde en mere personlig og gennemsigtig service. De kan tale direkte med den mekaniker, der arbejder på deres bil, og få forklaret præcis, hvad der bliver lavet. Det giver en tillid, som vi kan mærke betyder meget.

Vi er heller ikke bundet på samme måde som mærkeværkstederne, så vi kan skræddersy løsninger – både når det gælder valg af reservedele og planlægning af reparationer, så det passer bedst til kundens behov.

Den personlige service betyder noget

Analysen viser, at de frie værksteders mærkesager og foreningsfælleskab gennem Dansk Bilbrancheråd betyder noget.

Her kæmper man for den frie konkurrence, hvilket kommer forbrugerne til gode, i form af priser, der holdes på et rimeligt niveau.

Samtidige betyder den personlige relation kunde og værksted imellem meget for valget af værksted. Hvem vil ikke gerne have prisfornuftig service, tilpasset ens egne behov?

Henvendelse

Har du spørgsmål til undersøgelsen, da kontakt adm. Direktør Erik S. Rasmussen på esr@dbr.dk eller tlf. 40414399.