MiniSkills: En del af Erhvervsuddannelsernes år

I anledningen af Erhvervsuddannelsernes År 2025 sættes der ekstra fokus på at vække de helt unges interesse for erhvervsuddannelserne gennem initiativet MiniSkills.

En drejebog for et såkaldt MiniSkills for skal udvikles i anledningen af Erhversuddannelsernes År 2025. Drejebogen skal fungere som en guide for kommuner, der ønsker at afholde deres egne MiniSkills-dage, da forsøg med afholdelsen af MiniSkills har vist sig at have en positiv effekt på søgningen til erhvervsuddannelserne.

Hvad er MiniSkills?

MiniSkills er en hands-on uddannelsesdag på den lokale Erhvervsskole målrettet elever i 6. og 7. klasse, som giver de unge mulighed for at prøve kræfter med en lang række erhvervsfag. Med støtte og vejledning fra dygtige faglærte og deres lærlinge deltager eleverne i workshops, hvor de kan afprøve konkrete opgaver indenfor blandt andet murer, tømrer, kokke – og SOSU-faget.

Formålet med MiniSkills er at introducere eleverne til erhvervsuddannelserne gennem en legende og undersøgende tilgang, der giver dem hands-on erfaring med de forskellige fag. Erfaringerne fra blandt andet Helsingør Kommune viser, at denne tilgang styrker elevernes forståelse og nysgerrighed omkring erhvervsuddannelser. Siden Mini Skills startede i Helsingør i 2019, har flere danske kommuner ladet sig inspirere til at holde deres egne MiniSkills. Den første var Ballerup i 2022 og i 2024 afholde Gentofte Kommune MiniSkills for første gang. 

Hvorfor MiniSkills?

I en tid, hvor tilslutningen til erhvervsuddannelserne er for lav i forhold til fremtidens behov, er der behov for initiativer, som sætter erhvervsuddannelserne i et positivt lys, og som fanger de unge, inden de skal vælge uddannelse. Mini Skills er en del af løsningen på flere måder: 

  • Tidlig indsats: Ved at introducere elever til erhvervsfag i 6. og 7. klasse rammes de på et tidspunkt, hvor uddannelsesvalget stadig er åbent og præget af nysgerrighed.
  • Rollemodeller: Eleverne møder lærlinge og faglærte, som kan fungere som rollemodeller, der formidler fagenes muligheder i øjenhøjde.
  • Hands-on oplevelse: Den praktiske tilgang giver eleverne en realistisk tilgang til fagene og skaber positive minder om fagene, som de tager med sig videre.
  • Styrket erhvervsliv: Mini Skills skaber stærkt samarbejde mellem kommune og lokalt erhvervsliv.

Positive resultater

Afholdelsen af MiniSkills har vist sig at have en positiv effekt på søgningen til erhvervsuddannelserne. 2024 søgte 62 unge fra 9. klasse med bopæl i Helsingør Kommune en erhvervsuddannelse mod 47 året før (Uddannelsesministeriet). Disse tal viser, at det har en effekt, når eleverne får lov til at prøve kræfter med erhvervsuddannelserne på en sjov måde.  

Vejen til nye kommuner i 2025

Som en del af indsatsen for Erhvervsuddannelsernes År 2025 vil der blive udviklet en drejebog baseret på de gode erfaringer fra MiniSkills. Drejebogen skal fungere som en guide for kommuner, der ønsker at afholde deres egne MiniSkills-dage. Den vil inkludere råd til organisering, samarbejde med lokale virksomheder og skoler samt praktiske tips til gennemførelsen.

Per Hansen, chefkonsulent i SkillsDenmark, er konsulent på projektet og får til opgave at hjælpe interesserede kommuner med at planlægge og implementere Mini Skills.

Målet er, at fem nye kommuner skal tilslutte sig MiniSkills i 2025, og hvis det lykkedes at skaffe flere penge via fonde, øges målet til 10-15 nye kommuner.