Nyt fra SMVdanmark: Bred opbakning til kæmpe bureaukratiplan

25 pct. færre byrder, sanering af gamle love og proportionalitet i lovgivningen er blandt anbefalingerne med bred opbakning fra Erhvervsudvalget. Absolut nødvendigt, mener SMVdanmark.

Nu bliver der taget fat om de administrative byrder, der længe har spændt ben for virksomheders drift og udvikling i Danmark.

En arbejdsgruppe under Erhvervsudvalget med repræsentanter fra alle Folketingets partier, ledet af Hans Andersen, har netop præsenteret en beretning med anbefalinger til 8 generelle tiltag og 40 konkrete initiativer, der skal få bugt med bureaukratiet, er hver år koster danske virksomheder milliarder af kroner.  

I SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, roser adm. direktør Jakob Brandt arbejdsgruppens ambitiøse anbefalinger.  

Arbejdsgruppens forslag til initiativer er lige præcis det spark bagi, som Danmark har brug for. Bureaukratiet har vokset sig til en overmenneskelig størrelse, og for små virksomheder er det nær umuligt at overskue,” siger Jakob Brandt. 

Det er især forslaget om at reducere de administrative byrder i Danmark med 25 pct. der skaber begejstring hos Jakob Brandt.  

Arbejdsgruppen foreslår et ambitiøst reduktionsmål på 25 procent. Det er et forslag, vi længe har slået på tromme for i SMVdanmark. Det vil give små virksomheder mere tid til at fokusere på drift og vækst, og der ligger en potentiel besparelse i milliarder af kroner i tabt arbejdstid, når man ikke længere skal bruge tid på tidskrævende indregistreringer og rapporteringer,” siger Jakob Brandt 

Nytænkning i erhvervslovgivning
Blandt anbefalingerne er 8 generelle initiativer som f.eks. sanering af erhvervsrettet regulering og længere høringsprocesser ved ny regulering.  som SMVdanmarks adm. direktør mener er helt afgørende for at skabe bedre vilkår for små virksomheder i Danmark. 

De generelle initiativer i forslaget vil være en helt ny måde at tænke erhvervspolitik og regulering i Danmark. Det er et langt mere tillidsbaseret system, hvor lovgivningen bliver indrettet langt mere fordelagtigt for små virksomheder, der ikke har ressourcer til at sætte sig ind i alenlange lovtekster, regler og regulering,” siger Jakob Brandt. 

Regeringen skal tage stilling 
Regeringen har nu tre måneder til at forholde sig til arbejdsgruppens anbefalinger, og SMVdanmarks adm. direktør Jakob Brandt håber, at opbakningen fra samtlige partier i Folketinget kan være med til at sikre, at forslagene bliver til konkret politik. 

Forslagene er modige, men den brede opbakning er et klart bevis på, at det også er nødvendige ændringer. Der er behov for handling, og jeg håber, at erhvervsministeren vil se på forslagene med den alvor, som dagsordenen fortjener,” siger Jakob Brandt.  

Læs initiativerne her:

 

Generelle initiativer 

  1. Indfør et politisk mål for reduktion af administrative byrder 
  2. Sanér den erhvervsrettede regulering 
  3. Forlæng høringsprocesser ved ny regulering 
  4. Udvid karensperioden fra vedtagelse til ikrafttrædelse af ny erhvervsrettet lovgivning 
  5. Indfør løbende konsekvensvurderinger ved EU-lovgivning 
  6. Sørg for at administrative byrder har proportionalitet i forhold til risici og gevinster 
  7. Modernisér delingen af indberetningsdata mellem offentlige myndigheder 
  8. Styrk Erhvervslivets EU- og Regelforums mandat og arbejde 

Konkrete initiativer 

  1. Implementering af CSR-direktivet bør benytte alle muligheder for at mindske de administrative byrder 
  2. Regeringen bør ved implementeringen af CSDD-direktivet benytte alle muligheder for at mindske de administrative byrder 
  3. Afskaf krav om indrapportering af præcise datoer, aktiviteter og tidspunkter i forbindelse med tilskudsmidler i SMV:Grøn 
  4. Afskaf krav om beskrivelse af bogførings- og opbevaringsprocedurer 
  5. Færre og lempeligere krav til mindre revisionsvirksomheder med omsætning under 10 mio. kr. årligt 
  6. Klare regler, prisgennemsigtighed og fornuftige adgangsmuligheder i offentlige udbud 
  7. Minimér de administrative byrder i forbindelse med ansøgning om midler eller ressourcer i erhvervshusene 
  8. Myndighederne bør udarbejde skabeloner, standardbudget m.v. for at lette CSR- og ESG-krav 
  9. Bekendtgørelsen om følsomhedsanalyser for gruppe 1-forsikringssel-skaber (BEK nr. 615 af 25. maj 2018) bør saneres eller fjernes 
  10. Undersøg om de årlige FSA-indberetninger til Finanstilsynet kan saneres og Finanstilsynet kan hente oplysningerne direkte i selskabernes QRT-rapporteringer eller årsrapporter 
  11. Definitionen i eksponeringer i lov om forsikringsvirksomhed bør gen-besøges, da bestemmelsen fokuserer på eksponeringer i banksektoren 
  12. Indfør proportionalitet for mindre virksomheder ved øget mulighed for dispensation for kvartalsvise solvens II-rapporteringer 
  13. Undersøg nødvendigheden af de mange indberetningsordninger for pengeinstitutter, herunder om ordningerne har den nødvendige proportionalitet 
  14. Indfør krav om proportionalitet i forhold til offentliggørelseskrav for finansielle virksomheder 
  15. Tilpas ledelsesbekendtgørelsens krav til finansielle virksomheder for at sikre proportionalitet 
  16. Præcisér betalingsinstitutternes underretning af Finanstilsynet efter betalingsloven ved tredjemandsmisbrug 
  17. Indfør proportionalitet ift. krav om kreditværdighed og krav til dokumentation når finansielle virksomheder er kreditgivere 
  18. Afkriminalisér lån i kapitalselskaber og gør det til et rent civilretligt mellemværende mellem selskabet og kapitalejerne 
  19. Indfør beløbsgrænse for hvornår det skal være strafbart at optage lån i eget selskab 
  20. Begræns hvidvaskdefinitionen til alene at omfatte forsætlige lovovertrædelser 
  21. Optimér deltagelse i Danmarks Statistiks undersøgelser 
  22. Forenkl dokumentationskrav, når internationale medarbejdere søger om Mit-ID og NemKonto 
  23. Genbesøg reglerne omkring dagpengegodtgørelse (G-dage) 
  24. Ligestil krav til optjening af barselsdagpenge, så der ikke stilles særkrav til selvstændige sammenlignet med lønmodtagere 
  25. Gør ferieloven nemmere at administrere 
  26. Gør reglerne på flere arbejdsmiljøområder enklere 
  27. Simplificér indberetning af sygdom og ansøgning om NemRefusion for mindre virksomheder 
  28. Kortlæg kravene og implementeringen af kravene om arbejdstidsregistreringer 
  29. Ansøgningsprocessen til LAG-midler skal gøres mere smidig 
  30. Simplificere krav for at blive fritaget fra Læreplads-AUB 
  31. Virksomheder skal ikke være ansvarlige for at opsige tidligt indgåede uddannelsesaftaler 
  32. Elever skal kun kunne søge lærepladser inden for uddannelser, som man har adgang til på lærepladsen.dk 
  33. Forenkling af reglerne om salg af håndkøbsmedicin 
  34. Forenklinger på fødevareområdet 
  35. EU’s reviderede PRTR-regulering vil øge de administrative byrder. 
  36. Afskaf krav om beskatning af arbejdsgiverbetalt telefon anvendt til privattelefoni 
  37. Udlejningsvirksomhed skal ikke altid betragtes som passiv indkomst (pengetanksreglen). Indtægter fra forpagtning af landbrugsjord til VE-anlæg sidestilles med andre former for forpagtningsindtægt 
  38. Minimer de administrative omkostninger ift. punktafgifter 
  39. Sænk antallet af påkrævede indberetninger og betalinger, som påhviler anpartsselskaber
  40. Krav om udbetaling af løn til dansk bankkonto for udlænding, der gives opholdstilladelse fjernes